Alla inlägg den 7 november 2016

Av Anna Walentski - 7 november 2016 11:37

Det förbaskade snöblurret fortsätter. Trodde vi skulle klara oss ifrån det med rena isfria gator och gröna gräsmattor, men icke. Minus 2 grader ute men med en ishavsvind som gör att den verkliga temperaturen ligger på minus 10 - 15...

Tänker inte gå utanför dörren idag !

Ska faktiskt laga en Kalops. Köpte jättefin märgpipa på butiken i kurvan senast och med lite goa tillbehör ska den få puttra länge på spisen. Har varit sugen på det länge...

Igår när vi handlade på vägen hem från Avkopplingen, ville sambon att vi skulle göra en Slottsstek...Det låter fint men är som vilken annan stek som helst. I det här fallet tillagad i gettot...Sagt och gjort ! Eftersom vi åkt tidigt därifrån hade vi ju extra tid att laga god mat, vilket vi gjorde. JAG gjorde. Kokt potatis och en himmelsk sås fullbordade måltiden.

Hur var helgen då ? Lördagen bjöd på sol men kalla vindar. Det var betydligt mera vitt på marken där än hemma och fåglarna blev överlyckliga över solrosfröna och "bollarna" i de nya hållarna...Till och med tak över den ena hållaren, rött plåttak. Jag grävde fram äpplena som gömt sig under snötäcket och då dök även Koltrasten upp med sin familjia, ja hela släkten var väl där ett tag...

Vi eldade brasa inomhus och tände några lyktor ute när det började skymma...För alla helgon. Tvåbenta som fyrbenta. Fläskfile, beasås och "hemmafriterad "pommes med lite gott rödtjut till. Dock ingen efterrätt. Därför ska jag göra det idag : äppelpaj gjord med smuldeg och vaniljsås till. Nam nam nam ! Måste sluta nu. Kalopsen skriker efter mig ! Ciao !

Presentation

Hej jag heter Anna och är en kvinna på 50 år. Bor i Stockholm men är född i underbara Norrland. Här på min blogg får ni läsa om saker jag stör mig på i samhället.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards