Alla inlägg under oktober 2014

Av Anna Walentski - 24 oktober 2014 12:36

Idag är det fredag !!! HAN kommer upp efter jobbet. Han ringde nyss och meddelade att han blir ganska sen eftersom han skulle byta firmabil och behövde tömma den på grejor... Skulle vidare till Dalarö för att hämta en grind som han lovat fixa och tänkte göra färdig här på Avkopplingen...Men det är ju jättebra att han får en firmabil så slipper vi bussåkandet lite mera nu. Jag ska som sagt, åka hem till Gettot på söndag....(Det gör redan ONT i mig att lämna katten...)

Lite långtråkigt blir det också när man inte har en tv som fungerar normalt...

Kvällarna blir långa när mörkret sänker sig och nu ännu mera då vi ändrar klockorna igen. Det är katten, jag och fåglarna som gäller här. Köpte en mindre påse fågelfrön i lördags, men den räckte bara typ tre dagar... Ryktet bland dom fladdrande vännerna gick över hela byn om var det serverades gratis mat. (Jaa, dom brukar ju inte betala i normala fall heller, ännu mindre nu...)

Ska laga kycklingfile med ris och wokgrönsaker till katten och mig.. HAN äter på vägen upp. Kisse behöver skämmas bort lite extra innan jag åker... Och i brist på möss på menyn duger fjäderfän.

 

Av Anna Walentski - 23 oktober 2014 19:48

100 st allmänna inlägg !!! Vem trodde det när jag började ???    Jag trodde jag skulle tröttna ganska fort...  

 

Just nu är rymden och jag överens.     Tur det när tv:n inte är min kompis...     Vi ska lägga oss tidigt ikväll, 

 

kissen och jag.     Först ska vi fira med lite citronte.    

 

 

Myspyspyjamas !     

 

 

 

 

 

Av Anna Walentski - 23 oktober 2014 19:09

Katten fortsatte att dyka upp varje fredag när vi kom ut till Avkopplingen för att "sticka iväg" varje söndag när vi åkte hem till Gettot. Det var dagarna efter Lucia som vi hade beslutat att tillbringa tiden fram till nyår på Avkopplingen. Vi hade nog båda en liten katt i åtanke när vi bestämde det...Ute var det nu ganska mycket snö och ganska kyliga dagar. För att inte tala om nätterna...

Han dök upp som vanligt, lite spejande åt alla håll, men nu knallade han in genom dörren som om han började förstå att han faktiskt var välkommen. Han åt sin mat och drack sin mjölk, hoppade sedan mätt och belåten upp i soffan. Det var då vi upptäckte hur förkyld han var ! Han nös flera gånger på raken , ögonen rann på honom och nosen var torr och febrig... Han var riktigt förkyld och dassig ! Jag lade en yllesjal över honom och den fick ligga kvar utan att han brydde sig om den, vilket tydde på hög feber... Han sov hela kvällen och natten. Följande dag var han uppe sent på dagen och drack endast lite mjölk.Ville inte äta mat.Vi öppnade så han kunde gå "ut på toa", men skyndade sig in när han kissat på altanen i snön. Vi hade varmt och skönt tack vare kaminen som vi eldade i och han somnade åter på sin filt i soffan framför elden.

Av Anna Walentski - 23 oktober 2014 12:58

Blir snart tokig här på Avkopplingen ! Ser inga kanaler på tv:n längre, inte ens ettan och tvåan ! Allt bara hackkkkar och ser kooooonstigt ut...Även bredbandet är knasigt. Vågar inte skriva längre inlägg ifall dom hinner flyga och fara ut i outher space innan jag är färdig med dom...

Hur-som-helst har den gäckande musen lyckats käka upp kattens torrfoder som jag agnade fällan med i köksskåpet... Och UTAN att fastna i fällan ! Den måste vara väldigt skicklig då den kunnat undvika att nudda fällan eftersom jag agnat rejält med torrisar runt och ovanpå, eller så är den en lättviktare ...

Katten går och sneglar mot köksskåpet då och då så vi kikar in med jämna mellanrum under dagen. (Tänk : hur LITE har man att göra då ?! )

Neej, jag behöver gå ut och få lite frisk luft ! Ska försöka få med mig katten. Han har ännu inte varit och gjort sina toalettbestyr och klockan är snart halv två ?

Nu får det vara färdigslappat i sängen !!!                   

Av Anna Walentski - 22 oktober 2014 19:00

Har problem med åtkomst till nätet här på Avkopplingen... Det vandrar iväg och tillbaka... Därför blev det dubbla inlägg senast då jag var tvungen att skriva om det jag trodde hade försvunnit upp i rymden...

 

Därför följer endast något tänkvärt nu, i väntan på säkrare åtkomst :

 

 

"Jag ryser alltid när jag ser en katt som ser något jag inte kan se"

 


Eleanor Farjeon

 

Fundera på den, du !

Av Anna Walentski - 22 oktober 2014 00:45

Beslutade att stanna kvar på Avkopplingen i söndags när Han åkte tillbaka till Gettot. Vi hade haft en härlig dag med 14,5 plusgrader men molnigt och lite mörkt. Jag gräddade våfflor på altanen som vi åt innan han åkte iväg. Det var riktigt skönt i luften, kändes som en sämre sommardag...

Katten var ute på sin vanliga runda. Flera timmar senare, när Han åkt och katten kommmit tillbaka, hade han en STOR mus med sig som byte... Det började skymma så jag var ute och undrade var kisse höll hus och såg då den stora musen... Det fanns ytterligare en annan katt på plats som jag inte riktigt såg men han verkade mycket större än "våran" katt. Trots det ,såg det ut som om vår katt fick käka sin mus ifred och han kom springande in när jag ropade på honom.

Kvällen bestod av stilla tv-tittande innan vi gick och lade oss. Jag läste länge och fick ett litet förspel av att strömmen gick mitti allt... BECKSVART !!!

Sedan kändes det som om taket höll på att braka in då regnet vräkte ned !!!

Vi gick igenom det värsta ÅSKVÄDER jag varit med om på väldigt lång tid !!! Hela huset lystes upp av blixtarna! Värre än någonsin. Det var inte särskilt trevligt att ensam ( ok med katten ) vara med om detta ... Jag är inte rädd för åskan, men jag tycker inte om den. Mitt i detta kaos hör vi hur det knakar och brakar i köksskåpet.. Han ställde ju fällan innan han åkte... Öppnar och VOILA ! en mus på menyn ! Katten blir helt salig och klämmer i sig den... Jag drar mig tillbaka till min säng och lägger mig  i förvissning om att vi klarat av ännu ett drama tillsammans... 

Av Anna Walentski - 22 oktober 2014 00:09

Beslutade att stanna kvar på Avkopplingen i söndags när Han åkte tillbaka till Gettot. Vi hade haft en härlig dag med 14,5 plusgrader men molnigt och lite mörkt. Jag gräddade våfflor på altanen som vi åt innan han åkte iväg. Det var riktigt skönt i luften, kändes som en sämre sommardag...

Katten var ute på sin vanliga runda. Flera timmar senare, när Han åkt och katten kommmit tillbaka, hade han en STOR mus med sig som byte... Det började skymma så jag var ute och undrade var kisse höll hus och såg då den stora musen... Det fanns ytterligare en annan katt på plats som jag inte riktigt såg men han verkade mycket större än "våran" katt. Trots det ,såg det ut som om vår katt fick käka sin mus ifred och han kom springande in när jag ropade på honom.

Kvällen bestod av stilla tv-tittande innan vi gick och lade oss. Jag läste länge och fick ett litet förspel av att strömmen gick mitti allt... BECKSVART !!!

Sedan kändes det som om taket höll på att braka in då regnet vräkte ned !!!

Vi gick igenom det värsta ÅSKVÄDER jag varit med om på väldigt lång tid !!! Hela huset lystes upp av blixtarna! Värre än någonsin. Det var inte särskilt trevligt att ensam ( ok med katten ) vara med om detta ... Jag är inte rädd för åskan, men jag tycker inte om den. Mitt i detta kaos hör vi hur det knakar och brakar i köksskåpet.. Han ställde ju fällan innan han åkte... Öppnar och VOILA ! en mus på menyn ! Katten blir helt salig och klämmer i sig den... Jag drar mig tillbaka till min säng och lägger mig  i förvissning om att vi klarat av ännu ett drama tillsammans... 

Av Anna Walentski - 21 oktober 2014 14:03

Tiden som följde efter första mötet med katten var liknande händelser; han kom på altanen, mjauade och fick sin mjölk och något att äta för att sedan springa sin väg igen... Enda skillnaden NU var att vi fick klappa honom medan han åt. Förmodligen var han så hungrig så han brydde sig inte om vad vi gjorde, maten lockade mest !

Det hade nu kommit mera snö och kylan gjorde sig påmind varje dag. Vi provade att ställa upp dörren så han kunde gå IN och äta av sin mat då det var så kallt ute...Han var lite orolig och ängslig men började lita på oss alltmer och tog klivet in. Ju mer tiden gick, desto bättre fungerade det. Vi var riktigt nöjda när han till slut låg i lugn och ro och tvättade sig på en filt i soffan nära öppna spisen !

Han var fortfarande lite på sin vakt och hoppade högt av telefonsignalen eller reklamavbrotten ( Där ljudet blir så högt ! ) Men vi var på rätt väg. Han hade börjat lita på oss... Gud vet vad han hade råkat ut för och vilka elaka människor han hade träffat !? 

Presentation

Hej jag heter Anna och är en kvinna på 50 år. Bor i Stockholm men är född i underbara Norrland. Här på min blogg får ni läsa om saker jag stör mig på i samhället.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards