Alla inlägg under juli 2015

Av Anna Walentski - 30 juli 2015 18:07

Idag blev lilla fröken Muna sur och irriterad på vuxendagiset: Den språksvaga, som mest jobbat med nytillkomna språksvaga... Eller de UTAN svenska språkerfarenheter....

Jag minns inte riktigt VAD hon sa men jag reflekterade med att "om det står som KRAV i en annons att man ska ha B-körkort, och INTE har det, kan man anse sig som ganska KÖRD för just det jobbet "...Det tyckte inte HON ! Man kunde få jobb hos dom i allafall !???????????

" Mig veterligt är det FÖRBJUDET att köra bil i Sverige UTAN körkort ! " svarade jag och började bli smått irriterad på besserwissern. Hon vidhöll. Jag kontrade" Kanske man kan få en helt ANNAN tjänst hos företaget, "men inte den där det står som ett KRAV !!! Hon vidhöll fortfarande." Det får stå för dig, men inte för mig ! Man kan väl för faaan inte köra bil utan körkort i Sverige ? !!!!!" Nu var hon illröd i ansiktet som den andra Fröken brukar bli....

Hon tål helt enkelt INTE att bli emotsagd av någon som kan språket bättre än hon. ( Jag förstod ju att hon hade problem att förklara sig på rätt sätt....) Min åsikt, och säkert flera andras i gruppen, är att man kunde hittat en fröken som mera motsvarar VÅRA  kunskaper i det svenska språket....Inte någon som själv INTE behärskar det !!! Jag hamnade dock inte i skamvrån, så hon insåg nog att jag hade rätt...

Av Anna Walentski - 28 juli 2015 12:35

Har fullt upp med att planera vad vi ska göra med pengarna... Var till dagislokalen och förklarade för Fröken att dom kan fara åt helvete med sin jävla idiotiska vuxendagisverksamhet ! Och att JAG inte tänker sätta min fot hos dom mera...Och är dom inte snälla med de andra deltagarna, kommer en bomb att placeras på tjejtoaletten och brisera när all verksamhet slutat för dagen...Fick då nya hot av henne om angiveri till Af och försäkringskassan, fast nu skulle polisen också blandas in !??? Suck, vad trött jag blir.

Har sagt upp lägenheten i Gettot för vi flyttar ut till Avkopplingen så länge tills vi vet var vi vill bo... Förmodligen kommer vi att vara på resande fot en hel del, men det kan vara skönt att ha en trygg bas härhemma. Om inte så behöver Kisse det. Har anställt fyra olika "katties" som ska ta hand om honom när vi inte är där. Mata och gulla med honom. Plocka fästingar ifrån honom. Ge honom ost av olika slag. Se till så han trivs.

Sambon har betalat sin arbetsgivare resterande årets månadslöner så han kan ta in någon ersättare istället nu när han slutat. Helst hade han velat att han stannade kvar, men han hajade läget. Förstod att vi har mycket att tänka på och planera på bästa sätt...

Vi börjar med att åka till Beijing i Kina nästa vecka eftersom vi behöver shoppa loss på lite nya kläder och skor. Finns ingen anledning att göra det dyrare än nödvändigt så Beijing är prio nr uno. Bra shopping ! Kanske vi kollar in muren igen, men nu från ett annat ställe.

Gäääsp..Sa jag att jag legat med kraftig migrän sedan igår och försökt sova bort smärtan...? Måste hallucinerat... ? Eller ?!

 

Av Anna Walentski - 24 juli 2015 13:44

Yeeeesssssssss !    Fredagen är äntligen här !!!! Nu glömmer vi allt vad dagis och lekis heter och ägnar oss åt avkoppling och Kissekatt. Happycat, som han också heter.

 

Har handlat helgmaten på vägen hem från dagis och idag blir det hemmagjorda hamburgare som enklast ätes på altanen på Avkopplingen...Smulor från bröden blir fågelmat.

Lördagen bjuder på Tortellini med skink-och ädelostsås. Med riktig mögelost i. Och lite bacon. Purjolök. Matlagningsgrädde. Blir hungrig..........  Ja, törstig också...


Vad ska DU äta i helgen ? 

 

Trevlig helg !      

Av Anna Walentski - 23 juli 2015 13:38

Idag var pricken över i på dagiset ! Trodde inte det kunde bli värre men det kunde det onekligen...Fröken tyckte vi skulle LÄRA oss att mingla: vi skulle gå runt i rummet och presentera oss för varann och samtidigt säga något positivt om den andra till denne, typ "snyggt läppstift du har..." Då ifrågasatte jag och mina kompisar vari relevansen inför en jobbintervju låg i denna övning ...Hon blev självklart sur och stött över att bli ifrågasatt och ville ha ett snack utanför rummet med den äldsta av oss ( 61-åringen )som senare skickades in i skamvrån för olämpligt beteende för att hon inte ville vara med på detta spektakel...

Hör ni hur det låter ??? Senare på rasten fick vi höra att 61-åringen ansetts som uppviglare och jag och en till vid vårt bord hakat på, som riktiga ligister...

Tydligen fick fröken nog av oss och presenterade en kollega som skulle ta över lektionen:

Muna, en glad liten tjej klädd i långkjol,långärmat och huivi på huvet. ( Översättning: Sjal på huvudet) Hon var mest van att jobba med språksvaga nytillkomna förklarade hon glatt. Det var dock lite svårt för oss att hänga med och förstå hennes snack,vi var ju bara födda och uppvuxna i Sverige. Både hennes uttal och tolkning av vissa ord gjorde att jag undrade vad mina tolv år i plugget egentligen gett mig...? Femmorna i svenska, hade jag drömt dom eller....?

Det ska bli spännande att se hur morgondagen utvecklar sig. Vem får sitta i skamvrån då ?

 

Av Anna Walentski - 22 juli 2015 11:40

Sover som en gris om nätterna. Älskar den svala luften som kommer in via balkongdörren och gör så man kan goona in sig i täcket, utan att svettas...Den lilla gossen från Skåne på tv ( meteorologen) förklarade att det är normalväder för Sverige, ca tjugo grader och att det INTE blir några värmeböljor med trettio grader som i övriga Europa...Faan vad skönt ! Det räcker med dessa grader och när solen kikar fram blir det ju hett som faaan om man vill sitta i den och svettas...

Vuxendagis på torsdag, fredag den här veckan. Mår illa redan av bara TANKEN på det så därför lämnar jag ämnet nu ! 

Lite pankt i plånboken igen men löning på fredag för sambon. Kul att betala räkningar och veta att pengarna räcker ! Igår åt vi rödspätta, kokt i ugn, med ris o Hollandaisesås med kokta ägg mosade i såsen. Skitgott ! Börjar tycka fisk är ok som föda och att laga till. Man blir inte så där äckligt proppmätt av det heller utan mera lagom, trots stora portioner. För man måste äta rejäla portioner av fisk annars är man hungrig inom en kvart...

Gjorde en paj igår med rabarber och äpplen och smuldeg. Vaniljsås till. Himmelskt gott ! Finns kvar till ikväll som sen efterrätt framför tv:n...

Har lite dålig inspiration för bloggen just nu. Allt står ju stilla, känns det som. Mitt liv är paustryckt, fast tiden tickar obönhörligt vidare med stormsteg. Om en tid kommer jag inte kunna se tillbaka på vad jag gjort under denna tid då det inte finns något mer än existerande...

Av Anna Walentski - 18 juli 2015 16:45

Kisse dök upp vid 20.30-tiden på fredagkvällen. Hungrig som en varg och kelsjuk som vanligt.Han åt och drack och kom i soffan och ville gosa.Ögonen gick i kors på honom av trötthet. Han låg och sov medan vi tittade på en krimmare på tv.

Idag sov vi länge, kissen och jag. Han var uppe med "husse" och tiggde mat tidigt men kom och lade sig efter frukosten han fick.

Jag har fixat lite ute med blommor och blad och öppnade dörren och frågade om han ville komma ut...Ser en katt trava förbi mig med siktet inställt på sovrummet och sängen.Han bevärdigar mig inte med en blick.Dock är han väldigt högljudd i sitt "snack"och förklarar tydligt på kattspråk: mjaumjaumjauuu..mjauuuu....

"Gör vad du vill men jag stannar inne" !!!!

Av Anna Walentski - 18 juli 2015 16:07

I forna Sovjetunionen ( numera Putins Ryssland) kunde de som inte delade Stalins åsikter utan tom kritiserade regimen, hamna i fångläger som benämndes Gulag Arkipelagen, vilka bestod av ett otal olika öar samlade i norra Sovjet. Jaa man behövde inte yttra sig så ljudligt heller...Det räckte att vara välutbildad såsom lärare, författare, musiker och andra yrken med huvudet på skaft.Så länge du inte delade Stalins åsikter kunde du bli angiven som förrädare till Sovjetstaten. Din närmaste granne kunde ange dig. Eller familjemedlem.

La familija anger mig till staten ?! Vad skulle man göra ? Hur skulle man känna efter att ha blivit angiven som föräddare av LA FAMILIJA ??? Dina närmaste ?" Nej nu säger jag upp bekantskapen med er !Från o med nu är vi INTE släkt ! " eller " i år blir det ingen maskerad på skärgårdsön längre , ni får fira midsommar var faan ni vill !"eller " NÄÄÄ, vi samlar inte till någon present längre, hon får fylla år bäst faan hon vill ! "

Om Stalins fångläger Gulag Arkipelagen har skrivits några böcker av Alexander Solzjenitzyn, som för övrigt fick nobelpriset för detta. Är ni intresserade av historia rekommenderar jag att läsa om detta...Jag gjorde det för x-antal år sedan och har väl aldrig haft det så jobbigt nattetid i mina drömmar som när jag läste dessa; Skottade snö, snö och åter snö. Frös som en hund varje natt och levde mig verkligen in i historierna...

Rekommenderas varmt.

Av Anna Walentski - 17 juli 2015 12:02

Då var fredagen här igen. Avkopplingen och Kisse väntar. Har förberett kycklingfileer som vi ska ha i sallad när vi kommer fram. Vad vi ska ha på lördagen har jag ingen aning om...

Frågar man sambon om tips eller vad han är sugen på har han ingen åsikt om det. " Laga vad du vill, det blir nog bra"...är svaret man får.

Vuxendagiset, som vi alla som går där kallar det, visar sig vara ett fängelse. Gud nåde dig om du inte gör som du blir tillsagd ! Då blir det repressalier i form av angiveri till AF och försäkringskassan !      I tisdags delades det ut ett papper med en fråga på till varje deltagare. Detta var en läxa . Jag slängde pappret på bordet när jag kom hem och tänkte det inte var så viktigt...Vilket det VAR !!! På torsdagen skulle dessa samlas in av dagisfröken och hon blev högröd i ansiktet när hon bara fick in tre stycken , höjde rösten som darrade lite av undertryckt ilska och förklarade att uteblivna arbetsuppgifter renderade i en avvikelse och skulle minsann rapporteras !  

Vi tittade på varandra och insåg att läget var VÄRRE än vi trott .     Ingen hade tagit det som en VIKTIG uppgift som skulle lösas till torsdagen,förutom dessa tre . Fröken fick det också att låta som att ointresse och noll engagemang för dagiset och dess fröknar kunde  bestraffas på samma sätt...Min fundering är nu om även min ÅSIKT om detta spektakel som kostar mycket skattemedel, är straffbar ? Nästa gång ni hör av mig kanske jag befinner mig i Sibirien !?????????????????????????????????????????????????????????????

Trevlig helg på er !

Presentation

Hej jag heter Anna och är en kvinna på 50 år. Bor i Stockholm men är född i underbara Norrland. Här på min blogg får ni läsa om saker jag stör mig på i samhället.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6 7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards