Alla inlägg under augusti 2014

Av Anna Walentski - 28 augusti 2014 14:56

Äntligen ligger vi steget före med räkningarna ! Det känns verkligen skönt att allt är betalt och klart och det är inte ens den sista dödsdagen för räkningarna än....  

 

 

Idag / kväll ska jag träffa några av mina gamla jobbarkompisar från förr och det ska bli riktigt roligt !  

 

Måste sätta fart nu ! Har lite att fixa innan.  

 

Återkommer !!!

Av Anna Walentski - 18 augusti 2014 23:31

Min kompis Petrova är i utlandet just nu. Hon är och reser meed LaFamilia till Grekland en vecka.Petrova är också min kompis fastän vi är i lite olika åldrar...Hon har lärt mig mycket om smink som jag trodde jag kunde redan på "min tid" , hon har lärt mig om olika killstjärnor som jag inte hade en aning om....hon har lärt mig  att se framåt på ett helt annat sätt...Tänk att en av oss är tolv och ett halvt och den andra femtioett....Men framför allt har hon lärt mig vad kärlek är  !!! Jag älskar min systerdotter dotter Petrova !!! Hon är min förlängda arm !    Hur gullig var hon inte som broder Tuck ?!!! Måtte hon ha det bra i Grekland !!!

Av Anna Walentski - 14 augusti 2014 17:23

Har inte någon inspiration att skriva igen.... Har inte haft tid heller... Har haft fullt upp med att dra in mat i huset när nästan alla skåp gapar tomma...Se mig som en björnmamma med full och tung ryggsäck bärandes på tunga matkassar, tungan hängande vid knäna och svetten porlande från pannan...Fötterna snubblande mellan bussarna...Menstruerande dessutom ! Alltså en 51-årig björnmamma, svettig och jävlig,menstruerande jagandes mellan Ica och Konsum efter billig mat ! Som ett skållat troll. Helt slut när jag kommer hem. Däckar i soffan och sover en timme efter varje pass.

Har inga ungar som ska äta maten. Neeej, det är han och jag som ska klämma i oss . Hamstrar som en råtta. Pasta, spagetti, köttfärs och grönsaker...Konserver, krossade tomater blablabla....Bäst att passa på när det finns pengar i huset ! Nu börjar det likna nåt i skåpen. Snart är jag nöjd. Fan vad jag saknar min bil !!!

Av Anna Walentski - 8 augusti 2014 10:21

Idag är det äntligen fredag ! Det betyder att Avkopplingen och katten väntar...

 

Har gjort bort alla räkningar och även betalat bort privata skulder så nu känner vi 

 

oss lätta som ballonger ! Fria till sinnet.Om värmen ville ge med sig lite skulle det

 

underlätta mycket...

 

Det är fredag idag... Hela dagen.

Av Anna Walentski - 7 augusti 2014 16:30

När jag tänker efter finns det mycket mera att berätta när det gäller att umgås över gränser. Fattiga och rika. Svarta och vita. Människor och djur. Hundar och katter. Män och kvinnor...

Jag har en vän som kommer ifrån ett "laddat land idag", Ukraina. Hon har varit här många år och vi har känt varann lika länge. Vi kommer ifrån helt olika samhällen med allt vad det innebär. Hon sökte ett "bättre" liv och hamnade i Sverige. Helt ensam med språket som en barriär för att kunna uttrycka sig om vad hon vill. Jag minns första gången vi träffades; jag pratade engelska som hon knappt förstod, men hon svarade "dada" och på något underligt sätt förstod vi varandra....Idag pratar hon flytande svenska, som hon har lärt sig själv utan myndigheter som SFI. Vi hade en arbetsrelation förut men umgås nu utan den, för att vi vill träffa varann och veta det senaste som inträffat i våra liv.

För mig betyder det mycket och även för henne att vi fortsätter hålla kontakten. Vi har bara ett liv. Gör det bästa av det.  

Av Anna Walentski - 7 augusti 2014 16:07

Jaaa, jag blev inspirerad att fortsätta efter förra inlägget om att umgås över gränserna...Kom att tänka på när jag växte upp i Gränslandet till ett annat land...När jag var riktigt liten hade jag en faster som bodde i det andra landet, som vi var och hälsade på. Där fanns kusiner i olika åldrar som man knappt visste existerade. Det var en festlig och högtidlig händelse som förde oss samman. Man tänkte på det långt efteråt...

Samma sak när man blev äldre; grannlandet hade pubar och restauranger som lockade med billig öl och spirituosa.

Dans på onsdagkvällarna. Klackarna i taket ! Vi roade oss grundligt. Självklart var vi tvåspråkiga ! Det hade fungerat dåligt annars. En och annan vän fick man ju genom åren från det andra landet, både kvinnliga och manliga. Men inget bestående. Inget som varar än idag...

Av Anna Walentski - 7 augusti 2014 15:35

Inlägget jag skrev som försvann i en åskknall handlade om att vi varit ganska upptagna hela helgen. Vi fick besök av hans morbror med fru ifrån Bergen, Norge. ( För övrigt en av Norges vackraste "by" ( stad) omgiven av höga fjäll och mycket vatten ( Är ju en kuststad ) ) Jag har varit där två gånger och blivit helt hänförd över stället... En väldigt stor stad men med en känsla av småstad över den... Helt fantastisk ! Rekommenderar ett besök.

Det som värmer extra gott i hjärtat är att dom väldigt gärna vill träffa oss och umgås... Det är hans enda äldre släktingar som finns kvar sedan hans mor gick bort, så dom är inga ungdomar längre. En är 75 och den andra 72.

(HUUUU ! Nu lägger vissa av och läser...? Vilka fossil ! ) Men bägge två är väldigt pigga och alerta och känns yngre än dom är...Därför åkte vi till Avkopplingen ! Det visade sig att dom senast varit där för fjorton år sedan . Dom uppskattade väldigt att få komma dit och se vilka förändringar, förbättringar vi gjort sedan sist. Helgen gick i lugnets tecken med god mat och dryck, under parasollet. ( Det var ju sååååå varmt...) Jag var nervös innan när jag tänkte på vad vi skulle handla och äta, UTAN PENGAR, men det löste sig...Vi samtalade mycket om himmel och jord, verkligen UMGICKS... När vi skildes åt lovade vi att det inte skulle få dröja fjorton år innan vi träffas igen... Och inte träffas på grund av en begravning, som vanligt är... Man måste värna om varann, medan tid är. Livet är kort.....

Alldeles för kort ibland.

Av Anna Walentski - 5 augusti 2014 15:50

Mitt inlägg tidigare idag försvann i en åskknall innan jag hann spara det !!!

 

Nu är det ännu varmare än innan åskvädret, 28,7 på gettobalkongen. I skugga.

 

Måste återskapa inlägget senare ikväll när det blivit svalare....

 

Ska googla på stekta nudlar nu. Sedan bada kallt i karet.

 

Tills dess ; Prisa Gud ! Här kommer skatteåterbäringen !!!

 

  

Presentation

Hej jag heter Anna och är en kvinna på 50 år. Bor i Stockholm men är född i underbara Norrland. Här på min blogg får ni läsa om saker jag stör mig på i samhället.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards