Direktlänk till inlägg 22 januari 2019

Efter stormen

Av Anna Walentski - 22 januari 2019 15:15

Nyårsdagen började det blåsa. Vi är ganska vana vid det härute...Tycker förra året var ett av de blåsigaste och lite tur var det ju när det var så himla varmt.

Vi var ju lediga så vi käkade gott och drack lite gott. Tv:n gick inte att se på när det blåste sådant men vi lyssnade på bra musik på radion och satt och pratade. 

Man kunde höra hur vinden friskade i framåt kvällen och ökade i stormstyrka... När vi gick och lade oss vid 12- tiden var det som ett dånande över oss, man trodde taket skulle lyfta. Det var ju becksvart ute, som tur var, så man inte såg hur träden vek sig och låg jämns med marken...

Av oerfarenhet av stormar eller lättja tänkte vi inte på att fylla upp extra vatten med tanke på eventuellt strömavbrott.

Dagen därpå lagade vi en god frukost med kaffe, te och kokta ägg. Jag fick för mig att fylla upp en kanna och karaff med vatten som jag ställde i kylen... Säkert något i bakhuvudet som sa mig att göra det...

Kl.10.30 försvann strömmen och var borta i 2 dygn. Vi eldade ju i våran kamin så värme hade vi och gott om ved, kokade te i kastrull inne i brasan och tog vatten från Spabadet att spola med i toaletten. Det gick ingen nöd på oss egentligen. Jag hade dessutom, när vi kom hem dagen före nyårsaftonen, gjort iordning en julskinka som jag köpt med mig från Nordaland. Den var ju perfekt att äta av på mackor och hårt bröd...

Andra dagen utan ström, när stormen bedarrat lite och "bara" höll kulingstyrka gick vi ut på promenad för att kolla våran väg i dagsljus men också för att se skadorna som blivit ( som vi inte trodde riktigt innan vi gick ut ! ) En stooor fin gran som varit perfekt insynsskydd mot grannarna på andra sidan åkern låg nu med toppen mot Spabadet, helt loss från marken. Två stora aspar hade ramlat, den ena över taket på vår paviljong men utan att ha söndrat det, vad det ser ut nu i allafall. Bakom gäststugan hade en gran och en jätte ek eller alm kraschat och låg på backen.

Men det värsta var nog när vi fortsatte på våran väg och inte kom längre då det låg en jätte asp och en mindre gran över vägen och blockerade ! Aspen var en riktig jätte, både bred och lång...Vi fick gå en omväg inne i skogen för att komma förbi dessa och självklart låg ett buskage med fallna träd över både elledning och telefonledning på vägen längre fram !?

Vad skulle vi göra ? Den ENDA vägen som tar oss bort är blockerad ? Elen fortfarande borta och vi skulle behövt proviantera lite lättkokta soppor för att kunna laga mat. Vår motorsåg sjöng på sista versen och skulle inte duga att såga med, inte i dessa träd ! Vi ringde efter en bekant som kom och körde särbon till Håla så han kunde köpa en ny motorsåg och börja såga...

Efter några timmar, när det nästan började skymma, var vägen hyfsat framkomlig så jag åkte och handlade med bilen. Kom hem och tände upp en massa ljus överallt, hällde upp lite gott vin och grillade några goda baconkorvar i öppna spisen... När vi tagit första tuggan rasslar det till och radion slås på och avdentsljusstakarna i fönstren tänds upp ! Elen är tillbaka !!!

Det blev nästan som antiklimax med elljus igen så vi släckte ner lite lampor och satt med tända ljus och lyssnade på radion och hade det jättemysigt... 

Det blev ju självklart mycket lättare att leva igen, som vi är vana vid, med el i väggarna men man lär sig en hel del av det och inser vad man behöver göra för att klara sig bättre. I lägenheten i Gettot hade det nog inte varit lika enkelt. 

Nästa inlägg kommer att handla om förberedelse för sådant här. Hur man blir en "prepper". Ciao !

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Walentski - 3 april 2021 11:51

Kors i taket ! Helt plötsligt kommer jag åt min blogg utan att åka ut i rymden,,, Vi har skaffat någon slags router eller vad det heter som man kopplar in sig på för att ha en stabilare uppkoppling. Om jag sedan kommer att blogga mera beror på orke...

Av Anna Walentski - 28 augusti 2019 22:59

Har inte bloggat på väldigt länge ! Orsaken är väldigt dålig mottagning här ute i skogen... Vad händer i Annagonzos stilla liv i stooora skogen ? Just nu är det välbehövlig semester ! Har bara tagit det lugnt än så länge... Orsaken till det är att ...

Av Anna Walentski - 10 april 2019 20:31

Sitter och njuter av Stockholms skärgård ifrån färjan på Birka cruses. Vi har ätit hyfsat gott och druckit lite vin och nu sitter vi i hytten, de lux.Ser på tv. Blev bjudna av särbons syster som bokat men inte kunde åka. Trevlig lillördag !  Hade v...

Av Anna Walentski - 11 mars 2019 19:59

Har haft tv abstinens igen. Ser bara 4: an och börjar bli smått tokig på Gunde Svan, Kenodragningar och efter fem...Har blivit expert på Farmen helt plötsligt. Vad händer i min skog ? Varför bloggar jag inte ? Helt enkelt är det så att nätet häru...

Av Anna Walentski - 15 februari 2019 17:27

Har inte haft möjlighet att berätta om våra andra djur här i skogen med tanke på den vackra räven på besök förra gången... Som vanligt stod jag och tittade ut innan läggdags när jag får se 2 stooora vildsvin stå och sniffa en bit ifrån fåglarnas ma...

Presentation

Hej jag heter Anna och är en kvinna på 50 år. Bor i Stockholm men är född i underbara Norrland. Här på min blogg får ni läsa om saker jag stör mig på i samhället.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards