Alla inlägg under juni 2015

Av Anna Walentski - 30 juni 2015 16:25

Tog bussen till Gettocentrum nr 2 för att handla lite nödvändigheter som skulle vara billigt.

Ohhh my God ! Så många tokjönsar har jag inte sett samlade på ett ställe sedan fan vet när !

Mötte och såg så många som jag trodde tillhörde någon cirkus...Vilket dom inte gjorde...

Det måste ha haft något att göra med att det stora sjukhuset ligger där på andra sidan vägen. På sommaren tittar alla ut..  

Handlade inte särskilt mycket. De varorna som skulle vara på superduperpris verkade inte ha kommit eller var slut redan. Ost och pålägg och Axe duschcreme för en tia...

På bussen hem satt en kvinna och glodde på mig. Samma kvinna som tände en cigg inne i busskuren. Ingen hänsyn till omgivningen där inte ! Hon hade för övrigt inga tänder i mun.

Min fasa är att jag snart ska se ut som hon: inga tänder i käften. Har värk i en tand igen som rör sig när man känner med tungan på den. Har inte så många kvar så de man har får man hoppas sitter ett tag till....  

Ska se Sverige vinna GULD i fotboll, U 21, ikväll !!! Softa o kanske ta ett glas    ....

Men först laga laxfile med Tagliatelle o god Skagensås till... Ciao bambinos.

Av Anna Walentski - 29 juni 2015 12:01

Kisse dök upp vid 21-tiden på fredagskvällen. Hungrig och kelsjuk. Han åt av maten och kom upp i soffan och kelade...Ner igen och käkade lite till, drack mjölk åsså upp i soffan igen...

Så höll han på några gånger om. Same as usual. Ja jag vet ! Folk säger att katter inte skall dricka mjölk, att dom är laktosintoleranta...VÅRAN katt är inte laktosintolerant ! Han är född och uppvuxen på landet och har nog bara haft mjölk att ta till vid vissa tillfällen i sitt liv...Tack vare mjölken han fått ute på bondgårdarna har han överlevt ! Men han älskar lättfil också.Och naturell Yogorth. Och pizza. På lördagen satt vi ute på altanen och åt pizzarester till lunch. Hemlagad pizza. Han är helt tokig i pizzabotten men käkar även bröd ibland. Vill gärna dela min frukostmacka, speciellt om det är god ost uppepå...Det är ett bra sätt att testa om osten är av BRA kvalitet...Ge den till katten ! Vissa ostar vi haft gillar han inte och de gångerna har vi nog kunnat hålla med om det...Han är en riktig gourmet och älskar Brieost, dock utan kex.

Till middag skulle jag göra en gryta av Fläskytterfile. Den var så stor så jag delade den och lade halva i marinad för att helsteka dagen efter. Självklart stekte jag några skivor till Kisse, utan salt och kryddor, som han gladeligen glufsade i sig.

Söndag morgon ville han ut på jakt. Temperaturen var inte nådig mot oss som gillar vintern bättre, 26 grader. I skuggan. Vi tog en promenad för att kolla in nya hästar i en ny hage och självklart blir jag biten av en äcklig pissmyra på foten...Aldrig att dom går på sambon ! Neej alla vill åt mig ! Mygg, myror och andra bitska saker ! Finalen var en stor jävla broms som tuggade i sig halva mitt ben... Det var DÅ jag insåg att jag nog är en vinterälskare...Snö och svalka, i like it.    

 

Av Anna Walentski - 26 juni 2015 11:00

Skickade iväg några nya ansökningar på jobb igår. Alla som jag hitills sökt och haft kontakt med, tiger still...Helt jävla knäpptyst. Inte ens "vi har valt att gå vidare med en annan kandidat"...Det kanske ÄR så att det är fel att vara 52-årig, korpulent kvinna med skinn på näsan ? Kanske jag borde "byta kön" och kalla mig för Anders i allafall ? Såg en film med Glenn Close igår där hon klädde ut sig till man för att få jobb, vilket hon fick. Det var visserligen 1800-talets Irland men ändå ...Då kan man ju undra varför Dustin Hoffman behövde klä ut sig till KVINNA för att få jobb ? Det var i början på 80-talet. Jag tror jag lever i FEL århundrade ! 

När jag ändå är igång och luftar hjärnan , undrar jag var och varför alla tv-kanaler hittar fram repriser så fort det blir sommar ? Det vore ju trevligt att kunna se en bra film på kvällarna innan det är dags för sängen...De filmerna som visas nu är ju också gamla repriser, vissa har visats flera gånger på kort tid !

Här i Gettot har det blivit sommarlov för alla ungar. Det betyder att det skriks och sparkas boll till 23-24 på kvällarna...Inget jävla hyfs eller hänsynstagande till andra existerar. Och föräldrarna skiter fullkomligt i att deras telningar är ute sent och för liv. Dom är väl bara glada för då sover ju ungarna länge och därmed får dom ju mera "egentid" själva...

Mera tid att tillbringa i mobilen med ciggen hängande i mungipan. Därför tycker jag att det är jäkligt skönt när det regnar ihållande och kallt ! Inga ungar ute. MERA regn över Gettot.

Av Anna Walentski - 24 juni 2015 19:31

Midsommarfirandet gick ju bra men jag saknade ju vår Kisse som adopterat oss till sin närmaste kattfamilj...Var höll han hus ? Vad gjorde han ? Fick han mat ? Provade att ringa honom, men inget svar...Testade parapsykologi och tyckte jag förnam ett" jag mår bra"svar ifrån honom. Får vänta till fredag då vi åker till Avkopplingen som vanligt.

Har även saknat den gulliga bloggkatten Mimmi under dagarna jag var borta. Har nu läst ikapp allt det jag missat av denna fantastiska bloggare... Blir ALLTID glad och på bra humör av denna katt med sin geniala matte. Har ni inte läst den så gör det !!!

Livet-enligt-Mimmi, mitt dagliga uppåttjack för att må bra !

Mjiau, nej jag menar Ciao på er       !!!!

Av Anna Walentski - 24 juni 2015 17:21

Sambon och jag flög upp billigt till mitt gamla hemland i norr. Det var dags för det årliga midsommarfirandet med La familija och  maskerad som en del av det. Temat i år var Thailand. I sista stund hade vi bestämt vad vi skulle vara och plockat fram passande outfit. Inte särskilt överarbetat på något sätt, vanliga turister som vi själva hade sett ut som...

Delar av La familija var inte med pga segdragen sjukdom och därmed inga små barn som lattjade runt. Det fanns andra barn som lekte : 40-åringar, 60-åringar och andra barn däremellan...Under sex dagar hade vi världens tur med vädergudarna : sol, hyfsade temperaturer och inte en droppe regn ! En utav dagarna var det 25 grader varmt. Men något badvatten i havet var det inte tal om. Fast det gjorde inte så mycket, vi badade badtunna på land istället. 

I det stora hela hade vi det gott och skönt med god mat och dryck och en speciell gemenskap som bara familjen åstadkommer...Nära och kära. På gott och ont. Nu och för evigt.

Smolket i glädjebägaren är att sambon brände näsa och kinder med soleksem till följd och jag fick 523 myggbett på vänster ben och 672 på det högra och en massa däremellan som vi inte skall nämna var dom sitter....La familija klarade sig utan, tack vare oss.

Nästa midsommar vet vi inget om, än så länge. Det är ett bra tag dit så vi tar en dag i taget och njuter av nuet så länge...

 

Av Anna Walentski - 15 juni 2015 11:47

Nu börjar jakten ! Fick samtal från den stora statliga Arbetsförmedlingen där en röst informerade om att min förra handläggare nu var gravledig och hon i telefonen är den nya.

Ok." Du deltar ju i aktivitetsstödet och BEHÖVER ha en aktuell AKTIVITET...Blablabla."

Faan, jag har FULLT med aktiviteter för mig ! Söker jobb och springer på intervjuer och lever ett svenssonliv däremellan med inköp, matlagning och städande ! Och bloggande.

Det dom INTE vill är att man ska få ha det lite lugnt och skönt och njuta av sommaren så gott man kan, med ett bidrag på fickan...Ingen jävel har sagt att DET är kul, och alla VET att saker och ting STÅR STILLA under semestertider ...

Det går så långt att de levererar, via mail, ett SENASTdatum där jag ska ha valt en av deras leverantörer som ska vara min stöd-och matchperson.... ANNARS JÄVLAR ?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

Vad som händer annars förkunnar inte informationen...Ok, jag går in på deras hemsida och förväntar mig en lista på olika valmöjligheter när det gäller upphandlade företag...Hittar ingen sådan men hittar en blankett man ska fylla i för att tydligen hitta. Jag fyller i på företag : skitpådig och får till svar att det inte finns sådant inom de närmaste två kilometrarna..."Var vänlig utöka sökandet."

Skit på dig !

 

Av Anna Walentski - 12 juni 2015 11:32

Så har man varit duktig flicka / tjej / kärring / och gjort sin Aktivitetsrapport för maj månad till Af. Annars får man inga pengar / stålar / bidrag. Har ju sökt en massa jobb / skitjobb / arbeten och tycker att något borde ge napp / tröst / resultat.

Fredag och dags för Avkopplingen / Slitstället / Helglyan. Hoppas vädret blir hyfsat / fint /vackert och att det inte blåser / stormar / snöar.

Ska försöka hinna städa / tvätta / rengöra Paviljongen med högtryck. Den är alldeles gul efter Tallens fröande. Borde även dammsuga / sopa / borsta golven inomhus men då måste Kisse / Nisse / Misse vara utomhus. Måtte han komma som han brukar, på fredagkväll / myspys / somna-i-soffan.

Ha en riktigt trevlig och mysig helg / weekend / avslut på er !

Av Anna Walentski - 11 juni 2015 12:25

Vad hemskt med den unga tjejen som är försvunnen i Kinnekulle ! Speciellt med alla spåren efter hennes tappade saker...Hoppas hon återfinns levande och frisk ! Man ska inte måla fan på väggen. Det kan finnas en naturlig förklaring till försvinnandet...

Naturliga förklaringar vill vi gärna tro på. Speciellt om det handlar om gamla hus som det spökar i...Ja det behöver ju inte vara gamla hus, spöken trivs även i nya hus. Nästan bättre,för då kan dom gå omkring UTAN att det knarrar i gamla golv.Leva sida vid sida med oss utan att märkas eller bli upptäckta...

I huset på Avkopplingen har vi inte spöken, men andar från andra sidan som besöker oss då och då. Ibland oftare. Nu, med Kisse i huset, är det lugnare. I början när han kom till oss kunde man se hur han hörde och kanske även såg våra besökare...Helt plötsligt stirrade han in i något hörn eller hoppade ned från soffan som om det blev för trångt brevid honom. Jag har själv känt av kylan som hastigt kommer, vinddraget efter någon, speciellt i soffan.

Vi kan inte gå omkring och tro att vi är ensamma. Vi är många som ska samsas i atmosfären.

Vi får se det som ett berikande av vårt liv...

Presentation

Hej jag heter Anna och är en kvinna på 50 år. Bor i Stockholm men är född i underbara Norrland. Här på min blogg får ni läsa om saker jag stör mig på i samhället.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8
9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< Juni 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Skapa flashcards