Alla inlägg under mars 2015

Av Anna Walentski - 31 mars 2015 21:31

Den nya elvispen var med och samarbetade gällande en mumsig sockerkaksvariant som jag gjorde med röda vinbär. Har en massa bär på Avkopplingen i frysen som jag plockat och plockat och slängt in ! UTAN att göra något av dem. Förutom Svartvinbärssaften härom veckan...Fick inspiration när jag i helgen såg en mindre påse med röda vinbär....Har tidigare gjort muffins av dem men ville nu göra en mjuk sockerkaksvariant. Recept: Ugn 175-180 grader, andra falsen nerifrån.

2 ägg + 2dl socker vispas pösigt.

125 gr smör eller margarin

1 dl mjölk

5 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

2 tsk vaniljsocker

4 dl röda vinbär

Blanda de torra ingredienserna med varann. Vispa socker o ägg pösigt. Häll i det smälta och kallnade smöret. Alternera med mjölken och mjölblandningen under vispning. Vispa ned bären på slutet lite försiktigt. Häll den fasta smeten i en bröad form, gärna löstagbar kant och in i ugnen med den ! Grädda ca 50 min och känn med sticka att den är klar så den inte är lös inuti.

Kakan kan även garneras med glasyr och man kan då spara några vinbär för detta.

Jag tänker bjuda sambon på den med  en klick vispad grädde eftersom den är MAFFIG som den är !!! Glad Påsk på er !

Av Anna Walentski - 31 mars 2015 12:29

Den nya elvispen är en födelsedagspresent av en släkting till mig...Den gamla jag hade, som gick sönder, hade jag också fått av henne år 1982. Snacka om BRA grejer som håller länge ! Idag görs saker som inte ska hålla så länge. Det är meningen att dom ska bytas ut efter ett kort tag. Slit och slängmentalitet styr i samhället idag. Se på dom som köper en ny platt-tv trots att den gamla tjocktv:n fortfarande fungerar bra...Är det så klimatsmart ? Eller gör man det bara för att man kan ? 

Våra tvapparater som sambon och jag har är praktexemplar på "det gamla goa vältillverkade"....Tv:n på Avkopplingen fyller 15 år. En period trodde vi att den skulle paja ihop då ljudet försvann och bilden hoppade men den kom in i andra andningen och överlevde stroken, nu stänger den bara av ibland...I början hoppade både katten och vi högt men har nu vant oss vid det !

Tv:n hemma är bland dom första plasmatv:na som tillverkades och kom ut i affärerna.

Den är STOOOR som en Grand Danois hundkoja och tar verkligen plats i hörnet där den står ! Exakt NÄR vi köpte den minns jag inte men det var någon gång i slutet på 1990-talet inför ett hockeyWM....Peppar,peppar den funkar än ! I nuläget får den inte heller gå sönder när vi inte har råd med någon ny. Och hockeyWM närmar sig...Tvi tvi tvi !

Av Anna Walentski - 30 mars 2015 21:43

Klockorna skulle ju ändras till sommartid natten till söndag... Jooo, Tjena !

Tog sovmorgon när sambon och katten gick upp och vände mig om på andra sidan...

Hade en riktigt intressant dröm där jag befann mig i Kina med min gamla "arbetsskugga" från Argentina...Vi knatade omkring gata upp och gata ner och var väl ganska bortirrade i storstan. Hur kan man ha sådana invecklade drömmar ? Och drömma om personer man inte direkt umgås med dagligen ? Hjärnan måste väl ha fått riktigt ordentligt fnatt ?! 

Hur-som-helst vaknade jag kvart i elva, tog en uppfriskande dusch och satte på frukost till både mig och sambon och katten. Dom två halvlåg framför tv:n och slötittade på något...Långt in i frukostätandet upptäcker vi att våra klockor inte stämmer med tv:ns..Jäklars, vi har missat att ställa om dom !

Helt plötsligt var ju klockan ett och vi åt frukost !!! Snacka om ågren....

Trots dåligt väder med blåst och regn gick vi ut på en promenad. Katten låg kvar i soffan och ville inte följa med. Väl tillbaka var det dags att packa ihop och åka hem till Gettot igen. Då var klockan MER än brukligt för att åka hemåt...

Vi kände oss lurade av oss själva när vi glömt att ställa om tiden.Hade ju planerat att hinna med så mycket på vägen hem, bl.a handla på olika affärer vilket bara var att glömma nu...Köpte i allafall en ny elvisp...

Av Anna Walentski - 28 mars 2015 20:44

Idag lurade jag ut sambon på altanen för att ta en liten wirre... Dubbla dynor på stolarna, 6 plusgrader, moln som svävade över himlen men fågelkvitter som mitt i sommaren !!! Man fick riktiga vårkänslor   när man hörde fåglarna kvittra !

 

Än värre blev det när ett helt gäng med gäss kom farande i plog position för att välkomna våren här hos oss...Dom var säkert HUNDRA stycken gäss som flög över oss !!!

 

Snacka om pampigt ! Inte många får se det... Absolut inte dom med näsorna i mobiltelefonerna...

 

Lördagkväll: sambon "sover på maten" med katten...Jag i lugn o ro bloggandes, med radion på bästa kvalitetstid...

 

Snart är det söndag. Njut av tiden. Fånga dagen.

Av Anna Walentski - 24 mars 2015 18:43

We dont need no education...We dont need no false control...Pink Floyd när det begav sig i slutet av 1970-talet, början på 80.Minns skivan som om det vore igår...

Vi, de fyras gäng, gjorde en egen inspelning för ett grupparbete med Pink Floyd i bakgrunden för att sälja fransar av olika slag. Då, 1980, var westerninfluerat mode  number one...Det var fransar på jackor, boots och vanliga skjortor...Name it !

Varför jag kom att tänka på det här just nu ? Ingen aaaaning.............................

Vad är det som gör att en låt slår ? Vad krävs för en dunderhit !?

Europe kom ut med sin Final Countdown 1984... Har aldrig dansat så mycket som till den låten ! Fortfarande spattar hela kroppen när jag hör den låten och vill bara dansa, dansa, dansa !!!! Idag funkar det lika bra med Aviici och Swedish House Mafia för att få mig att dansa...Vad funkar för dig ? Eller dansar du inte ? Inte nykter ?

"Jag dansar inte nykter," som Uggla säger. Dansen som är en av de bästa sakerna vi har, vi människor. Se bara på Baloo ! Vilken succe han gjorde där i djungeln med sin dans ! Blev världskänd direkt ! Everybody knows mr Baloooooo !!!

Av Anna Walentski - 21 mars 2015 11:10

Det är mycket solförmörkelse nu...1954 var den senaste totala och den vi hade nu, den 20:e.Igår alltså. Men jag känner till en annan som inträffade 1977. Vilken månad det var framgår inte. Föreställ er ett klassrum på högstadienivå. Klass 7c har fysiklektion med "Hitler" som vi kallade honom för att han var stor och lång och ALDRIG drog på munnen..

Lugn och tystlåten förutom i klassrummet. Där sitter två totalt ointresserade tjejer och tisslar med varann.Om vad framgår inte.Förmodligen tankar på vad dom skulle göra efter plugget..." Det tycker jag att Katarina kan svara på !" hörs Hitler säga med sin mörka då-går-jag-ned-i-källaren-röst ...Det blir dödstyst i klassrummet. Innebörden av att höra en synål falla i golvet myntades här. Jag, som tycker jag har koll på läget lusläser snabbt i boken framför mig och viskar till min bänkkompis: "Total solförmörkelse", varpå hon svarar"total solförmörkelse" ...Fniss hörs runtom i rummet.

" Jaaa, de är väl vad Katarina har i HUVUDET just nu !" Skrattsalvan från de övriga EKAR i rummet. Hitler, som aldrig drog på munnen, garvade stort över sin dräpande kommentar. Man kunde se hur nöjd han var. Det var ridå och ut för oss !

Länge fick vi bägge gliringar av våra klasskompisar för detta felsvar...Det var mycket som fick heta total solförmörkelse och man glömde nästan bort den riktiga innebörden av de orden...Fram till nu. Igår.

Av Anna Walentski - 19 mars 2015 13:24

Klarade mig hyfsat bra med blodtrycksmätaren och lyckades sova i sex timmar trots allt...Men det var väldigt jobbigt när den gick igång och armen klämdes ihjäl varje gång. Har lämnat tillbaka den idag och fått nya grejer på bröstet som inte irriterar så värst, förutom en väska som hänger runt halsen med någon maskin i...Den är lite tung. Fick även en läkartid efter alla dessa undersökningar, men då måste jag in till Hötorget..Det blir inte nådigt..Att irra omkring där...

Det som slog mig när jag åkte bussen hem från High Valley var att det kändes som om jag satt i en buss i utlandet..Kunde varit var som helst ! Det blåste en ljummen vind via korsdraget som blev när vi stod still en stund i mitt centrum och folk klev på...Olika dofter blandades...Orientaliskt,moderna parfymer och någon aning matfett. Solen sken in genom de smutsiga fönstren och värmde hett i ansiktet.Snett framför mig pratade ett par bosniska.Längst fram satt en kille och pratade i telefon vilket lät som ugandiska.Bakom mig satt två väninnor och "tjattrade" på thai.

Busschauffören hade radion på något annat än P4 som jag inte hade språkkunskaper för...En helt vanlig dag i Stockholm. I Sverige. I världen.

Av Anna Walentski - 18 mars 2015 13:57

Har fått attiraljerna installerade på min känsliga lekamen...Alltså blodtrycksmätaren sitter som den ska med dosa som hänger i midjehöjd ( om man hade nån...)

Värre var det i morse att cykla på deras träningscykel med en massa sladdar hängande på en, UTAN något på överkroppen !!! Av med tröja och behå och hej vad roligt att sitta med pattarna i vädret ! Och det ska bli repris av det imorgon igen när EKG elektroderna ska kopplas på ! Yiiiipppieee !!!

Alltså, jag är inte pryd på så sätt men det finns ju gränser för integriteten, alltså....

Hade det varit för tjugo år sedan hade det varit okey, men då hade man väl inte behövt göra dessa undersökningar heller...

Hittills går det hyfsat bra trots att det spänner som f..n och man tror att armen ska explodera när mätaren går igång. Var tjugonde minut nu på dagtid.

Har tagit det lugnt med tidningsläsande och god frukost när jag kom hem. Känner mig väldigt trött och sliten. Behöver nog en liten tupplur innan sambon kommer hem. Var ju faktiskt uppe med tuppen för detta....

So long så länge !

 

Presentation

Hej jag heter Anna och är en kvinna på 50 år. Bor i Stockholm men är född i underbara Norrland. Här på min blogg får ni läsa om saker jag stör mig på i samhället.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6 7 8
9 10
11
12
13
14
15
16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards