Alla inlägg den 2 november 2016

Av Anna Walentski - 2 november 2016 13:20

Igår höll jag mig inomhus hela dagen. Roade mig med att städa ur 2 köksskåp och söka info om olika porslinsfabriker bland annat...Det finns hur mycket som helst att ta reda på gällande den enklaste prydnadsgrejen man har hemma, så länge den är märkt med något.

Jag har, för länge sedan, fått en present av min tyvärr avlidna faster, bestående av en karaff och 6 tillhörande glas i en vacker blå färg. ( Min absoluta färgfavorit !) Min faster förklarade att det var ett set som hörde ihop. När jag ska kolla upp det på nätet, hittar jag helt olika beteckningar på dels karaffen men även glasen, vilket visar på 2 helt olika glasbruk och att dom inte hör ihop ! MEN ! Den gemensamma nämnaren, att de hörde ihop enligt faster, var den samma designern för de två bruken. Samma gubbe hade gjort alla delarna men jobbat på två olika glasbruk vid olika tillfällen ! Kul,va ?!!! Jag tycker sånt här är riktigt roligt och intressant ! Några större värden ligger det ju oftast inte i sakerna i sig... Det är mera affektionsvärde, att man som jag fått det av en kär och älskad faster som inte finns i jordelivet längre och tycker om föremålet. Har en lång lista som jag ska fortsätta kolla upp !

Idag snöar det. Var ut till turken för att köpa bröd och Aftonbladet i morse och höll på blåsa bort ! Det blåste och yrde snö. Skorna jag tagit på mig kunde jag varit utan ! Det kändes som om jag gick barfota då vatten bara sipprade in...

Temperaturen ligger på plus 1- 2 grader så det lär nog försvinna om vi har tur ! Vill inte ha någon vinter än ! Kanske till jul några dagar...?

Maten här hemma börjar sina då jag inte kunnat fylla på med nytt. Tror vi klarar oss någon dag till med middag och matlåda till sambon. Det finns ju kantareller i frysen och skåpen fyllda med pasta. Har absolut ingen lust att gå ut i det vädret ! Tänker passa på att mysa i goa värmen härinne, forska vidare på glasbruk och kanske tupplura framför tv:n lite...Ciao !

 

Presentation

Hej jag heter Anna och är en kvinna på 50 år. Bor i Stockholm men är född i underbara Norrland. Här på min blogg får ni läsa om saker jag stör mig på i samhället.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards