Direktlänk till inlägg 23 maj 2016

Tv fri vecka, del 2.

Av Anna Walentski - 23 maj 2016 20:06

Faaaan vad jag saknar tv:n ! Det är som en gammal god vän försvunnit ur ens liv ! Väldigt ovant och konstigt. Nu får jag det att låta som om jag är världens största TV FREAK och det kanske jag är, lite grann i allafall...Uppvuxen med tv som man är när man föddes 1963. Det var ju något nytt och revolutionerande för mina föräldrar. Själv såg man det som naturligt i och med att DEN redan fanns när man kom, att se på EN kanal på tv:n, med speciella program gjorda för barn...Glömmer aldrig när Teskedsgumman sändes som julkalender 1967 och jag fått "hela kittet" med julkalender där luckorna skulle öppnas och man samtidigt klistrade in dagens "händelse" på den...Kan fortfarande känna Pirret i kroppen över detta spännande som skedde där i dumburken. En obeskrivlig lycka av att vara delaktig i något SÅ speciellt som Teskedsgumman och hennes gubbe. Den julen var, för övrigt, rekord i antalet julklappar och jag minns att min syster och mamma fick hjälpa mig att öppna alla paket, fyllda med dockor, barbiedockor och återigen mera dockor...

( Julen därpå önskade jag mig bilar med garage, vilket jag också fick...)

De kommande årens jullovsmorgnar tillbringades framför tv:n med Scooby Doo och Mister PanPau samt deprimerade ryska dokumentärmatineer och tjeckiska trädocksfilmer med riktigt röda vänsterbudskap till de bortskämda små kapitalistungarna framför teveapparaterna i Sverige...

En julkalender som många ville censurera och klagade på var när Claire Wikholm och Carl- Gustaf Lindström väntade barn som föddes fram på julafton. Vissa föräldrar såg inte vänsterbudskapet som gick fram utan ojade sig över att man förklarade för barnen hur och varför barn blev till !? En julkalender med sexualundervisning i, kan man säga. Jag tror jag var 7 år då och tyckte den var intressant.

Ville, Valle och Wiktor var nästa samhällsprogram för växande barn i 1970-talets Sverige med förklaringar om vad socialförsäkringslagen var, DDT och annan miljöförstöring, matcirkeln samt "HÅLL-SVERIGE-RENT" kampanjen...USA ut ur Vietnam. Med mera. Faaan, vi vart ju helt deprimerade redan som 10-åringar och bombsäkra på att jorden skulle gå under av all miljöförstöring ! Och detta var lååångt innan G20 mötet som hölls härförleden...

Det som livade upp det deprimerade 70-talet var Melodifestivalen och Schlagern 1974 då ABBA äntrade scenen ! Minns att jag tyckte deras musik var helt fantastisk och kände mig som i sjunde himlen när jag hörde Waterloo första gången. Och deras spektakulära kläder som de hade på sig ! Det var en ny era som skapades då ! NU kunde allt bara bli bättre !

 
 
Mimmi

Mimmi

27 maj 2016 08:58

Min matte växte upp utan teve vilket gör att hon saknar en massa referenser och filmkunskap. Men åt andra sidan vande hon sig med att aldrig har tråkigt så hon är av den där väldigt kreativa sorten... Hon skaffade inte teve själv förrän efter senaste separationen och nuförtiden är den på väldigt sällan. Så sällan att det tog mig många månader innan jag hade vant mig med dumburken efter att jag tagit över lägenheten här hemma...

http://livet-enligt-mimmi.bloggplatsen.se

Anna Walentski

27 maj 2016 11:17

Jag inser själv nu hur mycket tid jag tillbringar framför tv:n och hur beroende jag är av den...En erfarenhet rikare.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Walentski - 3 april 2021 11:51

Kors i taket ! Helt plötsligt kommer jag åt min blogg utan att åka ut i rymden,,, Vi har skaffat någon slags router eller vad det heter som man kopplar in sig på för att ha en stabilare uppkoppling. Om jag sedan kommer att blogga mera beror på orke...

Av Anna Walentski - 28 augusti 2019 22:59

Har inte bloggat på väldigt länge ! Orsaken är väldigt dålig mottagning här ute i skogen... Vad händer i Annagonzos stilla liv i stooora skogen ? Just nu är det välbehövlig semester ! Har bara tagit det lugnt än så länge... Orsaken till det är att ...

Av Anna Walentski - 10 april 2019 20:31

Sitter och njuter av Stockholms skärgård ifrån färjan på Birka cruses. Vi har ätit hyfsat gott och druckit lite vin och nu sitter vi i hytten, de lux.Ser på tv. Blev bjudna av särbons syster som bokat men inte kunde åka. Trevlig lillördag !  Hade v...

Av Anna Walentski - 11 mars 2019 19:59

Har haft tv abstinens igen. Ser bara 4: an och börjar bli smått tokig på Gunde Svan, Kenodragningar och efter fem...Har blivit expert på Farmen helt plötsligt. Vad händer i min skog ? Varför bloggar jag inte ? Helt enkelt är det så att nätet häru...

Av Anna Walentski - 15 februari 2019 17:27

Har inte haft möjlighet att berätta om våra andra djur här i skogen med tanke på den vackra räven på besök förra gången... Som vanligt stod jag och tittade ut innan läggdags när jag får se 2 stooora vildsvin stå och sniffa en bit ifrån fåglarnas ma...

Presentation

Hej jag heter Anna och är en kvinna på 50 år. Bor i Stockholm men är född i underbara Norrland. Här på min blogg får ni läsa om saker jag stör mig på i samhället.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards