Alla inlägg den 24 september 2014

Av Anna Walentski - 24 september 2014 23:33

Torsdag ska jag träffa mina gamla 

 

arbetskollegor igen !    Ska bli riktigt

 

trevligt att få höra lite nyheter och äta god 

 

mat, med god dryck till...   

 

Hoppas vi får det trevligt !!!     

 

  Återkommer...

Av Anna Walentski - 24 september 2014 23:01

Jag är sååå glad att min kompis Petrova fick mig att börja blogga ! Trodde väl aldrig i min vildaste fantasi att JAG skulle tycka det var roligt ... Men det ÄR det ! Så länge inspirationen finns i alla fall. 

Hörde att Kiruna fått snö redan... Tänk 24 september. Lite tidigt eller ? Kommer inte riktigt ihåg hur det var när första snön kom när man var liten och bodde i Gränslandet. Minns bara de riktiga vintrarna med mycket snö. Ser en bild framför mig av trottoaren på Storgatan, med en plogad promenadstig mitt i , snövallar höga upp till en och en halv meter vid sidorna...Snacka om sagolandskap ! Idyll !

Minns kojorna man byggde i de hop plogade backarna där man grävde ut med spadar. Vilken önskedröm för varje barn. Men jag kommer också ihåg när "Tott" och jag promenerade till skolan och det var minus 32 grader i luften... Vi hade mössorna nere vid näsan som möttes  upp av halsduken, det var bara ögonen som syntes på oss. Då var det kallt. Ofta ställdes bandymatcher in när det var för kallt för spelarna, vid 28 minusgrader. Egentligen fanns det ett lägre tak för detta men man "drog lite på reglerna" och gjorde lite som man ville...På något sätt härdades man av kylan och 30 grader upplevdes inte så kallt... Idag i storstaden kan man frysa så skelettet knakar... Det är det värsta jag vet, att frysa. Här blir det så rått och fuktigt så man fryser in i märg och ben. Skelettet knakar...

Av Anna Walentski - 24 september 2014 13:36

Besökte Arbetsförmedlingen för att uppdatera min handlingsplan. Jaa, det heter sååå fint. Handlingsplan. Den beskriver att man ska vara aktiv och söka jobb varje dag. Man ska skicka in en aktivitetsrapport ett visst datum en gång i månaden som visar vad och vilka jobb man sökt. Man ska uppdatera handlingsplanen innan ett visst datum. Om man inte gör dessa saker enligt datumen som står, blir man straffad. Då skickar Af ett brev till din A-kassa och skvallrar att du inte gjort det du ska , det speciella datumet. Om A-kassan anser det lika hemskt som Af, ser dom till så du blir utan pengar den utsatta dagen. Kallas för angiveri. Så då håller man sig till den utsatta handlingsplanen. Och det enda man vill, är ju att få ett jobb att leva på och förhoppningsvis trivas med.Det verkar dom inte tro på Af...

Fick en ny handläggare som jag tidigare sett och ansett som väldigt sur och butter, utan att känna henne. " Vad sägs om Statoil ?! " Jag tittar på henne ." Vaaa ? "

"Jaaa, Statoil söker mycket folk. Jag är själv intresserad, man kan jobba kväll eller natt .Tänk dig att grilla korv åt folk !" Jag funderar på om hon driver med mig. " Dom har nog dåligt betalt och dåliga arbetstider inom handels." 

" Tror du det ? Är du van vid höga löner inom ditt jobb ?"frågar hon mig.

Jag bestämmer mig för att inte svara eller kommentera mera. " Rappa på lite ! Ni har ju stängt redan. Du går på övertid och jag har bråttom."

Hon lägger på ett kol så det blir massor av skrivfel i rapporten men jag tänker att jag struntar i det. Vill ut därifrån snabbast möjligt. Inser att jag mött ännu en nörd...En nörd i statens tjänst. Halleluja vilket liv ! 

 

 

Presentation

Hej jag heter Anna och är en kvinna på 50 år. Bor i Stockholm men är född i underbara Norrland. Här på min blogg får ni läsa om saker jag stör mig på i samhället.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4
5
6
7
8
9 10 11 12
13
14
15 16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards