Alla inlägg den 5 juni 2015

Av Anna Walentski - 5 juni 2015 11:17

Var handlar man ingredienser till Hummus bäst om inte hos Turken ! Knallade ner till honom igår för att köpa lasagneplattor som var slut hemma och skulle göra Lasagne...Gubben som står där vissa dagar kan inte särskilt mycket svenska men han visade mig glatt till plattorna när jag nämnde" Lasagna ?"...Nästa ord var Spiskummin," Krydda ?" Han knallade mot kryddstället och stod och kisade efter rätt när jag själv kunde läsa mig till kryddan. Som tur är står det även på svenska på påsarna trots att de är ifrån och tillverkade i Libanon.

"Tahini ?" Han plockar en stooor burk från hyllan. " Nej mindre", säger jag." Okey okey mindre , tolv kronor ". Han ser nöjd ut att ha en billigare burk trots att jag inte riktigt menade så...En stooor burk Kikärter som kostade hälften mot Icas slank ned i korgen. Jag var nöjd med att hittat allt så pass smidigt och billigt och knallade hemåt. Gjorde i ordning en fantastisk Lasagne som åkte in i ugnen. Enligt den engelska texten på förpackningen skulle den gratineras 40 minuter vilket jag tvekade över. Med Barillas plattor räcker tjugo minuter för lagom Al Dente. Jooo jävlar, den var stenhård efter tjugo minuter och fick slutligen gräddas nästan 50 minuter ! Ibland skulle det underlätta om man kunde läsa både franska och italienska lite bättre...

Gjorde även Köfte som test för att se om mina blev lika goda som ute hos Libanesen och det blev dom trots att jag inte grillade dom utan stekte. De smakade perfekt med den hemmagjorda Hummusen till ! Sambon var inte lika förtjust och tyckte jag fick behålla det för mig själv. 

Idag väntar Katten på Avkopplingen. Han gillar också Lasagne. Kanske han även gillar mina Köfte med Hummus ?

Trevlig nationaldag på er !!!

Presentation

Hej jag heter Anna och är en kvinna på 50 år. Bor i Stockholm men är född i underbara Norrland. Här på min blogg får ni läsa om saker jag stör mig på i samhället.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8
9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards