Alla inlägg den 10 mars 2015

Av Anna Walentski - 10 mars 2015 12:09

Nu börjar det gå för långt ! Jag har gjort eget hemmatillverkat ströbröd av gamla brödkanter ! Ja nu var det inget gammalt mögligt bröd jag använde, utan lite hårda 3dagars frallor...Inte särskilt goda att äta längre. Har förut matat fåglarna med dem men tyckte nu att det är mera ekonomiskt att ta tillvara på dom...

Googlade och fick fram ett bra recept; Ugn 70 grader, ugnsluckan öppen.

Lägg ut brödskivor ( ju tunnare desto bättre) på en långpanna och låt torka ca en timma. Riv sedan brödet på rivjärn eller mal det. Funkar nog bra i mixer då det sprättar omkring lite av smulorna. Jag använde min "djungdjung" som jag har när jag skivar potatis till Jansson...Förvaras torrt i burk med lock. KLART !

Säkert mycket godare än ströbröd att panera "grejer" i... Ska fortsätta med det när det nu var så lätt.

Tänkte göra Klappgröt idag av Svartvinbärssaften ...Inte många idag vet vad det är...Nostalgi igen ! Det är en rosa fluffig kall ( eller ljummen) efterrätt som var modern när jag var liten ( 1960 - 70 talet) Många åt den med kall mjölk, jag åt den som den var...Väldigt speciell konsistens. Men gott. Tror jag. Det var längesen.

Nu blir det inget av det hela.Kollade receptet och det ska vispas kraftigt en hel del och min elvisp har gått sönder när sambon vispat o gjort potatismos, fast jag varit väldigt aktsam om den o bett honom om samma,  o jag orkar inte vispa för hand...(Puh ! ) Jag får hitta på något annat...

Har länge varit sugen på hemmagjorda Negerbollar, som man tydligen inte får kalla dom längre. ( ?! ) Men i alla mina recept står det namnet...Måste var och en då skriva om recepten ?

Presentation

Hej jag heter Anna och är en kvinna på 50 år. Bor i Stockholm men är född i underbara Norrland. Här på min blogg får ni läsa om saker jag stör mig på i samhället.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6 7 8
9 10
11
12
13
14
15
16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards