Alla inlägg den 5 mars 2015

Av Anna Walentski - 5 mars 2015 18:53

Blev inspirerad av tanken på köket på Storgatan i mitt gamla hemmakvarter i de norrländska vidderna...Tänk om kök kunde tala !? Vilka historier skulle inte komma fram då ? Vilka kalas och middagar som utspelat sig ? Vilka efterfester som bestått av kall kokt mandelpotatis med kalla oxrullader och kall mjölk halsad direkt ur tetran ? Vilka personligheter som besökt detta kök !

Tänk när vi fått vår lilla hundvalp och den ylade efter sin mamma klockan tre på morgonen och vi samlades, hela familjen, på golvet för att trösta , i detta kök...

Eller alla julaftnar med middagar eller senare julmys med gamla moster på besök, skålandes i Sherry som jag fått av Erland som gjorde den själv. Eller när syrran ställde upp alla stolar och pallar längs diskbänken för att jag skulle nå upp och lät mig diska "hennes" disk och själv lade sig framför tv:n...

Tänk att min pappa faktiskt dog i detta kök...

Jaaa tänk om rum kunde tala.

Av Anna Walentski - 5 mars 2015 18:33

Gjorde egen Svartvinbärssaft igår !!! Blev himla smarrigt men var lite grisigt att hålla på med...Röda sprättfläckar på skåpdörrar och kaffebryggare...Doften !!!

Blev helt nostalgisk igen när jag kände doften av svarta vinbären som höll på att bli saft...Kom ihåg när morsan höll på koka saft hemma i köket och VIPS ! var jag tillbaka i köket på Storgatan och såg synen framför mig...Att koka egen saft är inte något som jag trott att JAG skulle syssla med. Har alltid ansett det tillhöra riktiga husmödrar som syltar o saftar o lägger in. Präktiga fruntimmer som dominerar i SITT kök, bakar bröd och lagar långkok...Nu tillhör JAG helt plötsligt den skaran fruntimmer !? Måste ha med åldern att göra. Den allmänna fåfängan minskar men köksintresset ökar vid femtiett...

Jag dricker min egentillverkade svartvinbärssaft och mår gott.

Because i´m worth it.

 

Presentation

Hej jag heter Anna och är en kvinna på 50 år. Bor i Stockholm men är född i underbara Norrland. Här på min blogg får ni läsa om saker jag stör mig på i samhället.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6 7 8
9 10
11
12
13
14
15
16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards