Alla inlägg den 6 december 2015

Av Anna Walentski - 6 december 2015 12:43

Idag har den ursprungliga tomten namnsdag: Nikolaus. Grattis tomten ! På tal om tomtar kommer jag att tänka på vårt grannland Finland som huserar många tomtar i sitt land, bl.a uppe i Rovaniemi. Men jag vet att det finns många fler på olika platser...Känner en i Helsingfors. Finland firar sin Ytsenäispäivä idag den 6 december. Självständighetsdag. Det är x antal år sedan dom befriades ifrån Ryssland och blev ett eget land. Alla affärer och andra inrättningar brukar vara helt stängda idag. Som en sorgedag på sätt och vis. Sitt hemma och uggla !

Här har regnet upphört någon gång inatt. Men det är grått och mulet. 12,3 plusgrader på balkongen. Lite blåsiga vindar kvar. Inget tomteväder direkt. Man tror knappt sina ögon. Men det är ganska okey ändå utan snö. Då slipper vi tjafsa med grannarna på Avkopplingen om vem som ska vara med och betala plogningen av vägen... Vi blev ju blåsta på 500 spänn av närmsta grannen som inte ville betala när vi lagt ut för dom och betalat bonden som plogat. Dålig stil att inte göra rätt för sig. Men det ska vi komma ihåg i framtiden. Det finns något som "bad karma"...Dålig karma. Vissa saker straffar sig vare sig man vill eller inte.

Presentation

Hej jag heter Anna och är en kvinna på 50 år. Bor i Stockholm men är född i underbara Norrland. Här på min blogg får ni läsa om saker jag stör mig på i samhället.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards