Alla inlägg den 22 januari 2018

Av Anna Walentski - 22 januari 2018 17:43

Jag berättade ju i ett inlägg att det är lite ofärdigt och stökigt här där jag bor. Vi har ju en hörna med kartonger som innehåller en hel del som vi rensat ur köksskåpen när vi renoverade köket år 2006 ( ???!!!) Herreje, jag som hela tiden tyckt det var helt nyligen och så är det 12 ÅR SEDAN ! Vart tar tiden vägen ?! Det är ju dags att renovera det IGEN, egentligen...Hur-som-helst rensade vi ur en del gamla saker som svärmor haft när hon hade huset, typ kaffekoppar, konstiga lervaser och krukor, underliga fat både avlånga och runda, ljusstakar som sett bättre och en massa annat som dukar och handdukar i fula färger och tyger...

Min lilla hobby och intresse, utan att vara trendig, är inredning och allt som där hörtill som gardiner, tyger, möbler och porslin. Ääälskar att titta på bilder hur folk har det hemma ! När man målat upp gamla möbler, gjort om gamla skåp och stolar eller renoverat fula gamla lampor till nya fräscha praktiska och vackra användbara ting...

Läser gärna tidningar med inredning och antikt och kan fastna i timmar på Instagram när jag hittat några intressanta ställen att studera. ( Sambon kallar mig ju för forskare ! )

Således har detta resulterat i att jag omvärderat vissa av prylarna i kartongerna, som vi inte ska ha kvar, och vänt upp och ned på dom ibland efter min jakt på just DEN speciella grejen som jag VET att vi lagt undan... Många är faten som kommit fram igen till allehanda användning som ljusfat, blomfat, kakfat ! För att inte tala om alla konstiga ( fula) skålar och vaser som helt plötsligt sett nytt ljus med vackra penseer i till våren. 

Fula ljusstakar går ju att fixa till med lite färg..ja det mesta faktiskt. Men man KAN ju INTE ha allting själv, får ju inte plats, så min tanke är att ha lite Loppis på gården till sommaren... Eller dra iväg till någon marknadsplats med några lådor för att se hur det går.

Senast igår fastnade jag på Instagram och såg en väldigt välbekant duk med svart botten och stora röda och oranga äpplen på...Hemlängtan till ett annat liv ett annat århundrade gjorde sig påmint. Den duken är riktigt retro idag tillsammans med mycket annat som man tog för givet då och inte såg några större värden i. Det är det ju inte heller, oftast. Ibland kan vissa bruksföremål gå upp i pris men det är ganska ovanligt.

Idag tänker jag på den oranga lampan med den stora svart-orange blommiga lampskärmen som mina föräldrar hade och tycker lite grann att den nog hade varit ganska tuff ändå...?

 

Av Anna Walentski - 22 januari 2018 12:14

Ett mord har begåtts på våran tomt ! Jag var väldigt nära att bli vittne till det men kom någon minut för sent fram till köksfönstret för att sätta på mitt te...

Det spelar ingen roll vad jag ska göra i köket, hämta något eller vad-som-helst, blicken går alltid ut mot äppelträden och fågelhuset som står därunder. Det händer alltid något med fåglar som kivas om maten eller ekorren som tronar mitt i fågelhuset och glufsar i sig, tuff och orädd ...

Eller som nu idag när det sitter en rovfågel och kalasar på något precis nedanför fågelhuset. Jag fram med kikaren direkt ! Den står alltid brevid mikron, redo att ryckas iväg. Han var väl cirka 50 cm hög, ljusbruna fjädrar blandade med vita och de karaktäristiska ögonen, som gör att de ser lite elaka ut. Han stod på sitt byte och drog blodiga slamsor från något. Nedanför honom låg fullt med svarta fjädrar. Det måste ha varit en större fågel. En talgoxe hade bara varit som en liten pixask för honom. När han ätit färdigt flög han upp i äppelträdet och satte sig och började putsa sin fjäderdräkt. Där satt han säkert en halvtimme innan han drog iväg mot skogen. Inte en enda fågel vågade sig ner och käka av fågelmaten under den tiden. De satt runt omkring i träden och bevakade honom. Mördaren.

Presentation

Hej jag heter Anna och är en kvinna på 50 år. Bor i Stockholm men är född i underbara Norrland. Här på min blogg får ni läsa om saker jag stör mig på i samhället.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards