Direktlänk till inlägg 22 januari 2018

Loppisprylar eller antikrundan.

Av Anna Walentski - 22 januari 2018 17:43

Jag berättade ju i ett inlägg att det är lite ofärdigt och stökigt här där jag bor. Vi har ju en hörna med kartonger som innehåller en hel del som vi rensat ur köksskåpen när vi renoverade köket år 2006 ( ???!!!) Herreje, jag som hela tiden tyckt det var helt nyligen och så är det 12 ÅR SEDAN ! Vart tar tiden vägen ?! Det är ju dags att renovera det IGEN, egentligen...Hur-som-helst rensade vi ur en del gamla saker som svärmor haft när hon hade huset, typ kaffekoppar, konstiga lervaser och krukor, underliga fat både avlånga och runda, ljusstakar som sett bättre och en massa annat som dukar och handdukar i fula färger och tyger...

Min lilla hobby och intresse, utan att vara trendig, är inredning och allt som där hörtill som gardiner, tyger, möbler och porslin. Ääälskar att titta på bilder hur folk har det hemma ! När man målat upp gamla möbler, gjort om gamla skåp och stolar eller renoverat fula gamla lampor till nya fräscha praktiska och vackra användbara ting...

Läser gärna tidningar med inredning och antikt och kan fastna i timmar på Instagram när jag hittat några intressanta ställen att studera. ( Sambon kallar mig ju för forskare ! )

Således har detta resulterat i att jag omvärderat vissa av prylarna i kartongerna, som vi inte ska ha kvar, och vänt upp och ned på dom ibland efter min jakt på just DEN speciella grejen som jag VET att vi lagt undan... Många är faten som kommit fram igen till allehanda användning som ljusfat, blomfat, kakfat ! För att inte tala om alla konstiga ( fula) skålar och vaser som helt plötsligt sett nytt ljus med vackra penseer i till våren. 

Fula ljusstakar går ju att fixa till med lite färg..ja det mesta faktiskt. Men man KAN ju INTE ha allting själv, får ju inte plats, så min tanke är att ha lite Loppis på gården till sommaren... Eller dra iväg till någon marknadsplats med några lådor för att se hur det går.

Senast igår fastnade jag på Instagram och såg en väldigt välbekant duk med svart botten och stora röda och oranga äpplen på...Hemlängtan till ett annat liv ett annat århundrade gjorde sig påmint. Den duken är riktigt retro idag tillsammans med mycket annat som man tog för givet då och inte såg några större värden i. Det är det ju inte heller, oftast. Ibland kan vissa bruksföremål gå upp i pris men det är ganska ovanligt.

Idag tänker jag på den oranga lampan med den stora svart-orange blommiga lampskärmen som mina föräldrar hade och tycker lite grann att den nog hade varit ganska tuff ändå...?

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Walentski - 3 april 2021 11:51

Kors i taket ! Helt plötsligt kommer jag åt min blogg utan att åka ut i rymden,,, Vi har skaffat någon slags router eller vad det heter som man kopplar in sig på för att ha en stabilare uppkoppling. Om jag sedan kommer att blogga mera beror på orke...

Av Anna Walentski - 28 augusti 2019 22:59

Har inte bloggat på väldigt länge ! Orsaken är väldigt dålig mottagning här ute i skogen... Vad händer i Annagonzos stilla liv i stooora skogen ? Just nu är det välbehövlig semester ! Har bara tagit det lugnt än så länge... Orsaken till det är att ...

Av Anna Walentski - 10 april 2019 20:31

Sitter och njuter av Stockholms skärgård ifrån färjan på Birka cruses. Vi har ätit hyfsat gott och druckit lite vin och nu sitter vi i hytten, de lux.Ser på tv. Blev bjudna av särbons syster som bokat men inte kunde åka. Trevlig lillördag !  Hade v...

Av Anna Walentski - 11 mars 2019 19:59

Har haft tv abstinens igen. Ser bara 4: an och börjar bli smått tokig på Gunde Svan, Kenodragningar och efter fem...Har blivit expert på Farmen helt plötsligt. Vad händer i min skog ? Varför bloggar jag inte ? Helt enkelt är det så att nätet häru...

Av Anna Walentski - 15 februari 2019 17:27

Har inte haft möjlighet att berätta om våra andra djur här i skogen med tanke på den vackra räven på besök förra gången... Som vanligt stod jag och tittade ut innan läggdags när jag får se 2 stooora vildsvin stå och sniffa en bit ifrån fåglarnas ma...

Presentation

Hej jag heter Anna och är en kvinna på 50 år. Bor i Stockholm men är född i underbara Norrland. Här på min blogg får ni läsa om saker jag stör mig på i samhället.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards