Alla inlägg den 30 december 2017

Av Anna Walentski - 30 december 2017 12:04

Så blev det då äntligen lördag. Jag kände mig helt slut efter att ha jobbat dessa tre dagar...Förmodligen något virus i kroppen som inte ville bryta ut utan bara låg och mojsade sig i venerna på mig ,för särskilt ansträngande jobbmässigt har det inte varit. Nästan så jag skäms, men bara nästan. Har varit ute på några besök och druckit kaffe och haft trevliga samtal och därefter lite administrativt i form av något mail och hämtat posten från bottenvåningen...

Jobbigare då att vara hemma. Särsambon har haft semester dessa dagar och bott framför tv:n när jag jobbat : krabbfiskare, bilmeckare och auktionsförrättare har varit typiska "gubbprogram" som roat honom. Hushållsarbete såsom disk roar inte.

De vilda grisarna har varit och bökat igen, på samma ställe. Särsambon var ut häromkvällen för att hämta in ved och kom inspringande med andan i halsen då han HÖRT hur de bökade omkring...Det är ju så jäkla svart ute, trots våra utebelysningar, så man ser ingenting ! Jag tänkte gå ut nu i dagsljus och arrangera lite gamla ljusslingor för att se OM det får dom att tveka åtminstone...Folk säger att inte ens elstängsel hjälper emot dom så det känns ju lite lönlöst att ens försöka. Men jag ska prova i allafall ! Man vet ju inte hur DESSA grisar reagerar...

Min BOB- och Rodelbana har blivit LITE mindre halkig (på vissa sträckor) men tusen gånger isigare på andra ! Vi tackar för regnet som har öst ner de senaste dagarna och ser fram emot mera regn och plusgrader så ishelvetet smälter bort nån gång !!!

Vad blir det för mat då ? Imorgon, nyårsafton, blir det lammytterfile från andra sidan världen, New Zeeland, eventuellt med potatisgratäng som särsambon får göra...Han skäms inte när han häller på grädden och därför blir den mycket godare än min. Jag tänkte på Äppelpaj med smuldeg och vaniljsås till när jag köpte några Granny Smith igår. Om jag sen gör det idag eller imorgon beror på hur godissugen man blir...

Mat idag då ? Kanske "här-är-ditt-kylskåp" ?! En variant som jag gillar. Man tar det man hittar i kylen och modifierar det lite till en ny rätt som man inte föreställt sig innan. Eller en Jansson ? Har ansjovis och potatis som jag inte använt ännu... Tortellini med en god sås till ? Eller kronan på verket : PALT ?! Pitepalt som jag hittade på en närliggande Ica och som faktiskt var gjord och exporterad från PITEÅ ! Himmelskt sååå gotttt !

Nä nu ut och snara vildsvinen ! Njut av ledigheten, kolla derbyt på fyran i eftermiddag och ta ett gott glas vin ! Ciao !

 

Presentation

Hej jag heter Anna och är en kvinna på 50 år. Bor i Stockholm men är född i underbara Norrland. Här på min blogg får ni läsa om saker jag stör mig på i samhället.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< December 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards