Alla inlägg den 25 december 2017

Av Anna Walentski - 25 december 2017 18:53

God fortsättning på er ! Jag tycker det känns skönt att vi passerat julafton och går vidare mot mellandagar och snart ett nytt år så allt återgår till det normala.

Värre var det när man var liten. Självklart är julen barnens högtid ! Jag minns när det dan före julafton, helt plötsligt stod en sprillans röd liten "trehjuling" i våran hall på Storgatan... och jag, försynt och ödmjuk trodde inte mina ögon, frågade min ena syster vems det kunde vara...och får till svar att det nog var hennes !??? Som 7 år äldre kunde hon kosta på sig att svara så ?! Triumfen var ändå MIN när den räcktes över till mig av tomten på julafton !

Det var julpapper överallt under de åren och för mig var det ritblock och pennor som gällde...Jag var en stooor konsument då rita var en väldig del av mitt liv och senare blev Barbiedockor en stooor passion i mitt liv. Det var många Ellos, Halens och andra kataloger som man satt och kryssade i på leksaksavdelningens sidor för att därefter be mamman skicka dom till tomten, eller farsan när man genomskådat tomtens varande...

Minns en jul när man helt glömt bort mina nya skidor som jag skulle få och jag visste om det då jag sett dom tidigare när de inhandlats..Jag släppte en tår i min ensamhet inne på mitt rum, i tron att det kanske faktiskt VAR min storasysters skidor jag sett och inte mina... (Sundins hette dom. Min kompis fick Fisher, vilka smällde högre när man snackade om dom.)

Vilka minnen ! Men övervägande trevliga och gemytliga minnen med tomte och många julklappar och framförallt en härlig gemenskap då man firade jul med släktingar som närvarade...

Framförallt var julklappen på förmiddagen den mest mysiga eftersom dagen var väldigt låååång till julklappsutdelningen efter Kalle Anka...

Idag finns det många barn som har föräldrar som inte har råd med julklappar...men då kanske man måste komma ihåg att det faktiskt är tanken som räknas och inte kostnaden på klappen...Den lilla gåvan blir stor för den som får den. Kanske man glömmer bort julens budskap i allt detta hetsande, stressande konsumtionssamhälle där man bara jagar lyxvaror att visa upp inför andra... Tål att tänka en extra gång på. Känns det bra är det bra. Annars inte.

Presentation

Hej jag heter Anna och är en kvinna på 50 år. Bor i Stockholm men är född i underbara Norrland. Här på min blogg får ni läsa om saker jag stör mig på i samhället.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< December 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards