Alla inlägg den 5 december 2016

Av Anna Walentski - 5 december 2016 13:26

"Vanligt sunt förnuft är inte särskilt vanligt". ( Voltaire, känd fransk filosof på 1700-talet ) Att HAN redan då ifrågasatte detta ?!

Har människan inte lärt sig någonting ?

 

Idag undrar man vart det har tagit vägen ? Förnuftet ? Det som alla borde veta vad det är genom sin uppfostran. Det som följer med modersmjölken. Förnuftet som får oss att veta vad som är rätt. Vad som är fel. Moral. Etik. Värderingar.

Behandla din nästa såsom du själv vill bli behandlad. 

DET är sunt förnuft ! Tål att tänka på. Ofta. Dagligen.

Av Anna Walentski - 5 december 2016 12:46

Det är bara fredag och måndag hela tiden ! Dagarna däremellan nästan försvinner. Det MÅSTE vara någon som skruvat upp tiden, speedat den...?

I fredags kom sambon hem tidigare, för en gångs skull, vilket sabbade lite för mig...Jag hade precis kört järnet med dammsugaren,diskat och fejat i köket, tvättat en maskin och hängt tvätt och var supersvettig och skulle hoppa i badkaret när han ringde och sa att han kommer om en halvtimma...Jag DÖK i badkaret och började packa strax efteråt. Skulle ju ha med lite extra ifrån frysen så jag får plats med lussebullarna jag tänker baka. På tal om bakning så bakade jag finska julstjärnor i torsdags och de blev riktigt lyckade ! Fuskade självklart med färdig smördeg men gjorde plommonsmeten själv, som den ska vara. Skrev till och med upp receptet på detta så jag kommer ihåg till nästa gång...Varför krångla till det när man kan göra det lätt för sig ?!

Pannbiffar med lök, kokt potatis och kantarellsås blev lördagsmiddag. Innan dess åkte jag in till  Håla för att köpa mera fågelfrön till mina kompisar vid äppelträden. Tack vare att jag gillar att "forska" ( som sambon tycker att jag gör..?) och är nyfiken på att fynda, hittade jag en julskinka till bra pris ! Den sista råa rimmade låg där och bara väntade på mig ! Lokalproducerad från en annan håla i närheten. Jag vill ju gärna göra skinkan själv i ugnen och inte ha någon färdigkokt...Prisa gud ! Att de hade köttfärs ifrån samma producent gjorde ju inte saken sämre. Köpte med mig ett kilo till julköttbullarna.

Fåglarna jublade över solrosfröna och två Hackspettar hängde i varsin talgbollhållare och knaprade i sig fröna..En liten Talltita visade hur modig den var när den käkade frön en halv meter ifrån mig, där jag stod och fyllde på i frömataren. Koltrastarna hittade fram till de polska äpplena jag fyndat för en tia... Mörkret föll tidigt.

Presentation

Hej jag heter Anna och är en kvinna på 50 år. Bor i Stockholm men är född i underbara Norrland. Här på min blogg får ni läsa om saker jag stör mig på i samhället.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards