Alla inlägg under oktober 2016

Av Anna Walentski - 10 oktober 2016 13:00

Idag är det 5 veckor sedan Kisse gick in i katthimlen...Känns som en evighetslång tid, men ändå bara ynka 5 veckor. Mina drömmar nattetid under den här perioden har bestått av, förutom människor av olika slag, även katter och hundar som spelat huvudroller och varit väldigt tydliga och framträdande..Dock inte Kisse själv. Han har skickat sina kompisar istället. Hoppas han har funnit sig tillrätta och boat in sig "därborta"...

Helgen var kall och blåsig, nästan stormvarning i byarna. Sambon och jag eldade brasa inomhus och kurade framför tv:n. Lagade 2 kilo revbensspjäll med pressad potatis och mycket brunsås till ! Riktigt mumsig höstmat och matlådor till sambon.

På söndagen mojnade vinden och det blev riktigt skönt höstväder trots mulet. Sambon gick ut för att "hämta svamp" och jag tog en liten promenad förbi snälla grannarna som jobbade i trädgården. De är pensionärer och har all tid i världen men ändå håller dom på under helgerna och fixar och donar med att klippa ner och kratta hit och dit...( ?) Ibland får jag för mig att dom gör detta bara för att ge oss dåligt samvete för att vi inget gör...Vi väntar tills ALLA blad har kommit ner från träden innan vi krattar, och ibland SPARAR vi allt för maskarnas skull...Jag anammar de rönen och experterna som säger att man INTE ska klippa ner växter och blommor för de riskerar bakterieangrepp i de känsliga "avklippen" eller röta i rotsystemen...

Sambon kom tillbaka med en nästan full systemkasse med fina höstkantareller. Jag hade ingen som helst lust att börja rensa för att torka och kom på att vi kunde donera dom till en äldre dam som bott granne med svärmor och säkert inte kom åt nyplockat guld från skogen numera...Hon blev dessutom väldigt glad över sällskap till kaffet och hennes nybakta bullar smakade gott efter resan hem till stan...

Av Anna Walentski - 6 oktober 2016 15:29

Dagens namn Jenny och Jennifer. Hade en gammelmoster som hette Jenny när jag var liten. Min mormors syster med andra ord. Hon bodde i ett rum, som dom hyrde i en liten stuga på landet, med sin sambo Eemeli, på andra sidan gränsen. Rummet var kök, sovrum och vardagsrum i ett. ( Och kanske toalett med potta när det var alldeles för kallt att gå ut på utedasset...) En stor järnspis gav värme i det inte så stora rummet. Jag minns hur hon kokade kaffe på spisen och serverade hemmagjord saft till mig och min kusin. Jordgubbssaft. Skorpa till var vanligast, men ibland hade hon bakat bullar; längder som doftade gott av kardemumma som man gärna ville doppa i mammas kaffe. Ibland yrde nordanvinden och snön runt knuten när vi kom men inomhus var det varmt som i en bastu. Hennes ansikte hade linjer som ingen Lorealcreme kunnat rå på, efter ett långt och innehållsrikt liv. Mest minns jag hennes glada ansikte och att hon skrattade mycket. Hon levde rätt länge efter att hennes Eemeli gått hädan, in på 1980-talet. Jag tänker jämnt på henne när jag gör köttbullar eller pannbiffar eftersom jag fick "ärva" en emaljerad bytta efter henne som är perfekt för köttfärssmet. På undersidan står det "made in the peoples republic of China", stämplad med ett elefantmärke och flera kinesiska tecken.Den var hon säkert stolt över...

1982 föddes ett litet flickebarn i släkten som fick namn efter" Gammel-Jenny". DET var hon riktigt stolt över, att någon skulle bära hennes namn vidare in i framtiden ! Grattis till er båda.

Av Anna Walentski - 4 oktober 2016 11:38

Har försovit mig idag. Vaknade 11 och får nu svårt att hinna vara arbetslös så länge som jag borde...Det är ju ett heltidsjobb !?

Tänkte eventuellt baka bullar idag. Har jäst och allting hemma om inte sambon druckit upp mjölken. Vet inte om jag har riktigt lust...Kanelbullens dag. Vaniljbullens dag, om jag bakar. Spelar roll vems dag det är...

Paketet som kommit till posten som en överraskning visade sig vara ett rek om uppsägning av vårat garage...Snacka om besvikelse ! Hade sett framför mig något riktigt spännande som någon snäll själ ville ge till mig...Dock var det en dubbel besvikelse då det visar sig att vi måste stå i kö på nytt för att få en ny parkeringsplats i garaget efter att det blivit ombyggt och renoverat. Har dessutom inte blivit informerad alls om detta tidigare. Månntro Hyresgästföreningen sover ? Ska försöka kontakta dom idag.

Min telefon tjatar återigen om att jag inte är aktiv som förut ! Den vill att jag ska GÅ till affären och handla och kånka tungt så armarna är nere vid fotknölarna och bli helt slut när jag kommer hem och slänga mig i soffan ! DÅ ger den mig ett märke i form av en pokal och tycker jag gjort ett bra jobb. Jag kan hålla med om att jag blivit lat igen...Men varför ska jag utsätta mig för det där jobbiga när jag nu kan sätta mig i bilen ???

Min rutin att kolla efter jobb varje dag känns lite meningslös. Det blir inte fler passande lediga jobb för mig för det ! Snarare känns det än mera hopplöst...

Näää nu får jag göra lite nytta istället för att beklaga mig här. Dags att dra fram dammsugaren igen !!! Yippiiiiiieeeeeeeeeeeeeeeeeee....

Av Anna Walentski - 3 oktober 2016 13:08

Så var helgen över och vardagen tar vid. Jag var förståndig och tog det lugnt med målningen av altanräcket då jag hade väldigt ont i axeln av det...Dock körde jag med dammsugaren inomhus ! Välbehövligt men axeln mådde inte bättre av det...   Sambon var ute i skogen under tiden och "hämtade" hem kantareller ! Jaa han kallar det så och jag är tvungen att hålla med eftersom han jämnt kommer hem med en kasse när han sagt det. Såå också nu. Vi satt ute på altanen i solen och tog varsitt glas vin medan jag rensade svampen. Det blåste ganska rejält till och från men i solen var det skönt.   

Min hemmagjorda panpizza blev helt himmelskt god ! Resultatet blev därför inte så många matlådor som jag trott från början. Det blir till att koka ihop något nytt idag. Tänkte mig lite Thaiinspirerat av tunnstrimlade fläskkotletter och nywokade färska grönsaker, kanske nudlar till...Får se vad jag hittar på.

Har fått något paket på posten som jag är nyfiken på, och behöver hämta ut idag. Men först ska jag hänga lite tvätt ! Ciao !

Presentation

Hej jag heter Anna och är en kvinna på 50 år. Bor i Stockholm men är född i underbara Norrland. Här på min blogg får ni läsa om saker jag stör mig på i samhället.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards