Direktlänk till inlägg 12 oktober 2016

Jag kom att tänka på...

Av Anna Walentski - 12 oktober 2016 13:02

Kom att tänka på vad man gjorde den här tiden när man bodde uppe i nordaland och var tonåring...Man gick första året på gymnasiet och kände sig så vuxen och pirrig i kroppen av allt det nya som hände i livet. Känslan av första dagen i ny skola med nya klasskompisar...Skulle man känna någon lite bättre och kunna hänga med ? Det föll sig naturligt att man hittade sin "andra halva" som man endast känt lite ytligt tidigare, men som nu blev något av en "livlina"på grund av det...Ett annat kompispar som tidigare delat klass på högstadiet, blev nu en kompletterande duo till oss och vi kom att kallas, under de närmaste tre åren, för "de fyras gäng". 

( De fyras gäng kallades den grupp som 1976 anklagades för att ha anstiftat och lett kulturrevolutionen i Kina.) Det var en lärare som "döpte "oss till det. Vilka liknelser han såg mellan oss och de andra, förutom antalet fyra, avslöjade han aldrig.

I slutet av varje månad hade vi en konsert med tillhörande dans som blev väldigt populär. Jerry Williams, Eldkvarn med Plura Johnsson, Ulf Lundell var bara några som besökte vår lilla ort.

Som brukligt uppe i nordaland var att man skulle ha något att dricka innan festligheterna. Lika vanligt vare sig man var tjej eller kille. Många var väl dom som hade sina langare, men vissa ville sköta det själv och ordna saken på egen hand. Min gamla vapendragare sedan många år tillbaka och jag tyckte vi skulle ordna saken själva. Hon såg äldre ut än vad hon var; med lite smink , fixad frisyr, långkappa och lagom högklackat, kunde hon tas för en 18-åring. Det var åldern man skulle inneha i grannlandet för att kunna köpa mellanöl i vanliga matbutiker...Nervösa var vi när vi promenerade över gränsen, hon i stilig damkappa och jag i min tuffa täckjacka och med en stooor bag där ölen skulle få plats. Jag stod bakom knuten och väntade när hon stegade in på den lilla Supermarketaffären som låg lite diskret på en bakgata. Tänk om dom begärde att få se leg ??? Vad skulle hon göra då ? Springa ut i panik eller ? Mitt hjärta bultade hårt. Sucken av lättnad när jag ser henne komma ut med den tunga plastkassen med öl...Snabbt byte av skor och bort med kappan- på med täckjackan- bort med läppstiftet ! Vi ilade iväg över gränsen, fort så inte tullarna skulle reagera, hem till nordaland igen.

Det här var för 37 år sedan så det är nog preskriberat idag.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Walentski - 3 april 2021 11:51

Kors i taket ! Helt plötsligt kommer jag åt min blogg utan att åka ut i rymden,,, Vi har skaffat någon slags router eller vad det heter som man kopplar in sig på för att ha en stabilare uppkoppling. Om jag sedan kommer att blogga mera beror på orke...

Av Anna Walentski - 28 augusti 2019 22:59

Har inte bloggat på väldigt länge ! Orsaken är väldigt dålig mottagning här ute i skogen... Vad händer i Annagonzos stilla liv i stooora skogen ? Just nu är det välbehövlig semester ! Har bara tagit det lugnt än så länge... Orsaken till det är att ...

Av Anna Walentski - 10 april 2019 20:31

Sitter och njuter av Stockholms skärgård ifrån färjan på Birka cruses. Vi har ätit hyfsat gott och druckit lite vin och nu sitter vi i hytten, de lux.Ser på tv. Blev bjudna av särbons syster som bokat men inte kunde åka. Trevlig lillördag !  Hade v...

Av Anna Walentski - 11 mars 2019 19:59

Har haft tv abstinens igen. Ser bara 4: an och börjar bli smått tokig på Gunde Svan, Kenodragningar och efter fem...Har blivit expert på Farmen helt plötsligt. Vad händer i min skog ? Varför bloggar jag inte ? Helt enkelt är det så att nätet häru...

Av Anna Walentski - 15 februari 2019 17:27

Har inte haft möjlighet att berätta om våra andra djur här i skogen med tanke på den vackra räven på besök förra gången... Som vanligt stod jag och tittade ut innan läggdags när jag får se 2 stooora vildsvin stå och sniffa en bit ifrån fåglarnas ma...

Presentation

Hej jag heter Anna och är en kvinna på 50 år. Bor i Stockholm men är född i underbara Norrland. Här på min blogg får ni läsa om saker jag stör mig på i samhället.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards