Alla inlägg den 6 oktober 2015

Av Anna Walentski - 6 oktober 2015 18:52

Så försvann Henning Mankell ifrån det här livet...En stor och intelligent författare som skrev väldigt BRA böcker. Inte bara om Wallander i Ystad utan många andra spännande intriger. Danslärarens återkomst, är en jag minns mycket väl som gav mig kalla kårar länge efteråt...Jaa t.o.m fram till idag !

Kinesen är en annan att rekommendera. Läste den som pocket på nästan 600 sidor. Ska försöka införskaffa hans senaste i pocketformat som jag vet att jag missat p.g.a dålig ekonomi. Har ni aldrig läst hans böcker, börja nu !

Böcker om hedersrelaterat våld och böcker som bygger på verkligheten är något som fångar mig. Är inte så intresserad av påhittade romaner eller kärleksdravel som någon annan är med om. Vill hellre vara med om det själv. Passa på nu i höstmörkret att låna på bibliotek eller köp in några riktiga nagelbitare. Här är några jag rekommenderar:

Malika Oufkir & Michele Fitoussi - Fånge i öknen. Om hur Malika adopterades av Marockos kung och senare bl.a  hamnade i fängelse p.g.a olika omständigheter. Väldigt spännande och intressant ! Tillbaka från andra sidan av Julie Chimes. Hon blev knivmördad men överlevde. ?! Joo, det är sant.

Tillintetgjord av Debra Puglisi Sharp.Hur hon kidnappades, hölls fången och våldtogs men klarade sig till slut efter 5 dygn i helvetet.

Levande bränd av Souad. En fruktansvärd bok som dessvärre är väldigt sann. Viktig att läsa för att förstå och inse vad som händer utanför din dörr...För sååå många.

För dig med svaga nerver är dessa ingenting för dig.

Av Anna Walentski - 6 oktober 2015 11:26

Var iväg och "storhandlade" mat med sambon igår. Åkte till en av Sveriges största Icaaffärer då jag tycker dom har bra utbud till bra priser och väldigt fräscha råvaror. Och jag hittar bra där ! Brukade jämt handla där ensam när bilen fortfarande fungerade...Ensam, ja. Det är väldigt skönt att i lugn och ro gå runt och plocka det man bestämt sig ha, men också att titta vad dom har till extrapriser...Nu med sambon i hälarna ska det gå fortare än tåget och att försöka hinna med att se det där extra, går inte. Han tycker jag "forskar" när jag läser innehållsförteckningen i vissa varor...Det borde finnas ett" bollhav" av något slag, liknande det för barn, fast för män där man kan lämna av dom medan man handlar och sedan be dom komma in när det är dags att bära ! Vet att det finns liknande i Ullared på Gekås, men iform av en ölbar där karlarna sitter och väntar...

Igår "lurade" jag iväg honom till Elgiganten för att kolla efter en sladd vi behövde eftersom jag höll på bli tokig på att ha honom i hälarna...Trodde han skulle hållas där ett tag. När vi bägge går in där är det som en stooor leksaksavdelning för honom och ALLT ska kollas in ! Hur länge som helst ! Men icke nu. Han var strax tillbaka och undrade om jag var klar...

Vi måste nog försöka få igång bilen inom en väldigt snar framtid. För att bevara psyket och förhållandet intakt     

Presentation

Hej jag heter Anna och är en kvinna på 50 år. Bor i Stockholm men är född i underbara Norrland. Här på min blogg får ni läsa om saker jag stör mig på i samhället.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19 20
21
22 23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards