Alla inlägg under augusti 2016

Av Anna Walentski - 25 augusti 2016 16:53

Då var man framme på Avkopplingen. Var på resande fot i bara 3,5 timmar jämfört med bil på 1,5... Väl framme var det kvavt och fuktigt, som i en bastu. Jag satt ute på altanen och filosoferade efter min sena brunch. Har haft nån basillusk i magen hela veckan som gett mig halsont, huvudvärk,illamående, ont i kroppen, feber, ont i magen och spring på toaletten..

A real bug ! Så går det när man träffar folk efter långvarig isolering ! Nää, men joo.

Det kom ett regn som störde mig i mina tankar så jag gick in och på med koftan. ? Utomhus 23 grader, kvavt och fuktigt. Inomhus 19,3 grader, känns kallt och kallt. Har öppnat fönstret i sovrummet bara för att få in lite värme...

På bussen idag var det jag och en massa 80- plussare som åkte med. Ett tag trodde jag att jag hoppat på FEL buss, för det var ofantligt många av dem och inga andra åldrar...Trodde det var någon sällskapsresa till Grisslehamn eller något...Jag BORDE ha satt mig längst bak som tonåringarna gör, eller gått upp på dubbeldäckaren och räknat med att så många av den åldersklassen INTE gör, men nu satte jag mig "normalt". Inte för långt bak och inte fram för där var det redan ockuperat. Har haft en väl fungerande radar förr om att inte sätta mig på stoppade stolar på sjukhem och ålderdomshem av en naturlig förklaring att det kan vara blött...?! Nu var den radarn urkopplad. Brevid mig får jag en dam som är väldigt många årtionden äldre mig, med larmklocka på armen och käppen mellan benen. Så fort hon slagit sig ner sprider sig en sådan fruktansvärd kissodör, att jag genast minns varför jag inte arbetar inom den sektorn...Det KAN ju ha varit vem-som-helst ! Jag var ju omringad av dom ! 

Det gick en kvart så sov hon med huvudet hängande rakt ner mot hakan. En kvart senare började pysslandet. Alla som haft någon väldigt äldre i sin närhet, vet vad jag menar. Det pysslas i handväskan ; man plockar runt med det som ligger där, flyttar på det och känner att allt är kvar, möblerar om, kan man säga...

Aldrig har jag varit så engagerad i telefonen som nu ! Det var svårt att "glömma bort" den stickande doften...samtidigt tyckte jag synd om tanten. Vet ej om hon själv var medveten om det men jag kände att sådant vill inte jag vara med om när / om jag blir i hennes ålder..När vi skulle gå av visade det sig att hon också skulle vidare med min nästa buss men då gick jag längst bak, där fyllon brukar sitta för att kunna klämma en bärs på vägen...Där satt en stor hund och hans husse. Med gott rakvatten.


Av Anna Walentski - 24 augusti 2016 11:49

Tänker att det är bra att försöka blogga lite oftare för mig än vad jag gjort på senaste tiden. Dels för att hålla fingrarna i trim över tangenterna, så jag inte åker tillbaka till gröngölingsstadiet, men dels för att hålla hjärnan i trim, så jag inte får riktig alzheimer eller totalt hjärnsläpp. Har upptäckt att jag på senaste tiden tappar bort en massa ord när jag pratar. Dock är jag duktig på att förmedla ordet med att byta ut det till något ganska liknande det jag avsett från början. Typ " den-där-grejen-som-man-fluffar-till-potatismoset med", istället för elvisp...Sambon fattar direkt. Har nu funderat i en vecka gällande mitt korsord i Aftonbladet på vad "kastanjettdans" är för något..SÅG verkligen en spansk singoalla i vacker klänning i typisk pose framför mig, snattrandes med sina kastanjetter och kunde riktigt HÖRA musiken men kom INTE på ordet förrän jag frågade sambon precis innan läggdags...Flamenco naturligtvis ! HUR kan det bli så stopp i skallen efter det RÄTTA ordet när man" ser" alla de andra ledtrådarna ???

Skyller på att jag haft en välbehövlig liten semester på Avkopplingen och verkligen kopplat av ordentligt. Läste ju böcker och tidningar ändå, och löste korsord, vilket jag tycker är avkoppling för mig. Älskar ju att läsa en god bok som man inte vill lägga ifrån sig...Men att ha läst Keplers bok " Stalker" nyligen och ha den i färskt minne nu när det mörknar rejält ute i skogen och man sitter ensam med katten i soffan och börjar fundera på OM någon eller något iakttar en utifrån de stora fönstren, kanske inte var så bekvämt...?

Av Anna Walentski - 18 augusti 2016 11:00

Att det är 18 augusti och således sommar fortfarande, är svårt att tro. Det blåser småspik och igår förmiddag regnade det. 15 grader. De har "lovat" regn idag också...För mig gör det inget. Jag klär hellre på mig mera än svettas. Har gjort mysbrasa i öppna spisen på eftermiddagarna och legat i soffan med Kisse och mysig filt och läst...Tupplurat lite. Som man gör på semestern. Sett vissa delar av OS på tv men inget onödigt.

I helgen får vi besök av sambons brorson med flickvän. Vi kan ju vara lite sociala emellanåt också...Lördagen skulle ju bli lite varmare så man kan sitta ute och glo...

Tänkte gå ner till "honeymoonsviten" och hämta in sängkläderna för tvätt innan dom kommer. Ska dessutom göra pannbiffar idag så det är färdigt till lördag, bara koka potatis och grönsaker. Tycker inte om att stå vid spisen när man har folk på besök...man ska ju umgås, det är ju därför man träffas.

Kisse har gått ut på sin vanliga runda. Man ser att han börjar bli en riktigt gammal kattgubbe. Hans gång är inte lika spänstig längre och jag undrar om han har värk i sina trötta ben...Han sover väldigt mycket, MER än förut, tycker jag. Kanske därför vi passar så bra ihop...vi gillar att sova.

Näää nu får jag göra lite nytta innan jag får dåligt samvete över min lathet ! Ciao !

Av Anna Walentski - 12 augusti 2016 09:42

Termometern visade 4 plusgrader igår när Kisse och jag valde att hoppa i säng...Då hade jag gjort några brasor i spisen eftersom det kändes lite kyligt på golven inomhus. Skönt slippa frysa !

Första natten som vi sov med fönstret stängt. Nu blir det intressant att se hur höstvädret utvecklar sig...

Har svarta vinbär kvar därute, som jag behöver plocka in. Finns nog några röda också som inte fåglarna orkat käka upp . Men jag drar mig lite för det då det kom getingar sist och störde mig !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Tillbringade gårdagen på resande fot. Åkte hem till Gettot och lämnade bilen som vi fått låna då ägarna skulle komma hem igen, vattnade blommor och tvättade en maskin med sambons smutstvätt. Hade dötid innan jag skulle åka igen. Finns inget jobbigare än att vänta på att klockan ska gå. Det gick åt några korsord under tiden...

Vad gör man idag då ? Solen skiner från en klar molnfri himmel och termometern står just nu, klockan 10, på 13 grader celsius. Om jag är snabb, hinner jag ut till vinbärsbuskarna innan getingarna vaknar... Kanske dom inte vill gå upp efter en sådan kylig natt och morgon ?

Sedan kan jag nog tänka mig en promenad, den längre varianten, runt byn. Eller så ska jag bara vara...Bara sitta i nuet och lukta på livet.

Av Anna Walentski - 8 augusti 2016 13:22

Sitter ute på altanen och skriver just nu. Har varit ut på en liten uppfriskande promenad i blåsten. För det blåser minsann !!! Men det är ljumma vindar, inga kalla ishavsvindar, och solen varvas med moln emellanåt. 22 grader. Lagom för mig. Håller på tvätta sängkläder och tänkte hänga ut på tork i vinden. Skall byta rent i sängen med de nya Newportlakanen jag fyndade tidigare...Nu går vi "all in america"med dom och " go Hillary go ! "

Idag ska jag göra en Kantarellpaj med Västerbottensost till middag åt mig själv. Passar på när sambon är hemma i gettot och jobbar, då han inte gillar pajer särskilt väl. Jag tycker det är gott med paj och lätt att variera med olika ingredienser.

Kisse och jag sov länge idag och nu har han gått på sin vanliga runda. Han höll sig inomhus i natt och ville inte ut och rumla, som han brukar sommar nätter...Gubben börjar bli gammal ! Vi räknade ut att han troligtvis är 72 år i kattår och med det livet han har haft blir man nog gammal och trött...

Nu är min tvätt färdig så jag ska hänga ut den och köra en maskin till. Ha en trevlig måndag !

Ciao !

Av Anna Walentski - 5 augusti 2016 11:03

Avkopplingen, fredag 5 augusti. Solen skiner från en blå himmel, 23 grader i skuggan och getingarna stör mig...Ovanligt mycket getingar men dom har ändå minskat lite sedan sambon nästan tömde Radarn i ett bo under takfoten på altanen. Värre då med myggen som varken hörs men sticker så förbannat och lämnar stora sår när man kliar på dom. För att inte tala om dessa humlestora grönskimrande flygfän som verkar ha totalt haveri med sin GPS och flyger som berusade alikor...

Jag måste säga att jag uppskattar vintern väldigt mycket ! Det är svalt och vitt av snö, inga flygfän ute och tyst och lugnt när sommarstugegäster bommat igen och åkt hem...Man slipper köa på ICA och systemet och slipper "passa på att gå ut i solen" och kan boa in sig i soffan framför tv:n med gott samvete...

Man lagar goda långkoksgrytor, där köttet bara smälter i munnen med mosad potatis i härlig tjock brunsås och tar en välbehövlig tupplur efter det...Framför brasan. Suck.

Nää, nu får jag "passa på att gå ut i det fina vädret" ! Ciao !

Av Anna Walentski - 3 augusti 2016 21:51

Är hemma och gästspelar lite. Ska ju till den fruktansvärda tandhygienisten imorgon bitti och bli torterad en stund. Det är absolut det värsta jag vet !!! Hatar det ! Men inser att jag MÅSTE göra det när tänderna håller på att ramla av... ( Tänk på det ! om ni är ungdomar som läser det här..) Vare sig jag vill eller ej så måste jag dit !

Vi har sådan tur just nu att sambons brorson åkt utomlands med flickvännen och därmed lånar ut sin bil till farbror och faster under tiden dom är borta.... Jag har redan varit och handlat på 3 olika platser för att fylla upp på Avkopplingen det som är svårt att inhandla när / OM man åker buss, typ schampo, duschtvål, rengöringsmedel mm. Ska fortsätta handla imorgon innan jag åker vidare till Avkopplingen, för vissa saker är såå mycket billigare härhemma jämfört med där. Det är sååå sköööönt att köra bil igen !!! De som kör varje dag ska veta hur priviligierade dom är som FÅR köra bil varje dag ! Det finns ett människovärde i det hela som är svårt att förklara, en speciell ynnest man känner när man FÅR köra bil...

Fick skjuts av snälla grannarna till ett delmål, där bussarna går och kom därmed iväg i skaplig tid. 

Nu väntar sängen ! Ciao !

Presentation

Hej jag heter Anna och är en kvinna på 50 år. Bor i Stockholm men är född i underbara Norrland. Här på min blogg får ni läsa om saker jag stör mig på i samhället.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards