Alla inlägg den 14 augusti 2017

Av Anna Walentski - 14 augusti 2017 22:15

Har ni haft en bra semester ? i den svenska sommaren ? Själv tycker jag att det har varit lite för blött. Här hos mig på Avkopplingen har det kommit många lokala skurar...Speciellt när det blir helg och man vill sitta ute och slappa. Men det är bra för grundvattnet för oss som har egen borrad brunn. Det fyller på med mera vatten. Kommunen har upprättat några vattentankningsställen för dom som har vatten som börjat sina där man får hämta.

14 augusti idag och mörkret har sänkt sig. Det är årsdagen som min mor dog på. Jag minns inte hur många år sedan det var och det är oväsentligt egentligen... Saknaden och tomheten är lika stor vare sig det är ett eller tio år som gått. Självklart dämpas den värsta hjärtskärande smärtan med tiden men tomheten finns kvar. I vissa situationer tänker man " vad hade morsan sagt om det här ? Vad hade hon tyckt ? " I år tycks det mig som att jag frågat mig många gånger utan att få svar...Imorgon är det årsdagen för min svärmors död. Men henne brukar jag prata med. Får dock inga svar. Inte i ord iallafall.

Hösten nalkas och det börjar dra ihop sig för att eventuellt skaffa en sambo. Min särsambo besöker mig varje helg och nu är det 6 veckor sedan jag besökte gettot "där min brevlåda bor..." Har inte blivit av, förutom en snabb visit till ett Apotek för att hämta min medicin som inte gick att få tag på här. Det känns just nu som att jag verkligen BOR här..Jobbar ju för fullt och trivs mycket bättre nu när det börjat röra på sig lite mer. Men jag saknar en liten Misse som kunde kura ihop sig i sängen och möta mig i dörren när jag kommer hem...Det är nog dags att besöka Katthemmet och se om det finns någon passande för mig...

Av Anna Walentski - 14 augusti 2017 21:27

Ser att Uno har namnsdag idag och kommer osökt att tänka på Rederiet som var en serie som gick i tio års tid på SVT1 under 1990- talet...Jag tror inte jag missade ett enda avsnitt. När Estonia sjönk gjorde man uppehåll den veckan men tv-tittarna ville se mera av sin Freja och SVT fick ge sig och snällt fortsätta visa den populära serien...

Vart vill jag komma med det här ? Jo serien byggde på vanliga människor och deras relationer med vanliga vardagshändelser. Det var skådespelare som inte var särskilt snutfagra utan som såg ut som gemene man. Som Uno och Joker. Det var inga himlastormande händelser som inträffade, mera lagom vardag...

Idag finns det inte mycket som tilltalar mig när det gäller film och serier... Varulvar, zoombies och krigsmaskiner. Utspelas i en avlägsen framtid på någon annan konstig planet. Krig och död är vad det går ut på. Sååå jävla deprimerande. 

Lika deprimerande är det så kallade miljöarbetet i Sverige...När jag och min generation växte upp på 1970 - talet var vi omringade av tv och tidningar som målade upp hur illa det var med våran jord och den miljöförstöring som vi utsatte den för. Det var PCB och DDT och Teckomatorp där man dumpat miljöfarligt avfall, det var plaster i haven och Havsörnar, Pilgrimsfalkar som minskade i antal av all skit i luften.."Håll Sverige rent", myntades då med extra många papperskorgar som placerades ut överallt. Man visade hur Tyskland och Ruhrområdet var en av de största nedskitarna i Europa... Jag, som var i 9-10 -årsåldern var övertygad om att vi skulle gå under av all miljöförstöring och skit. Att vi inte skulle överleva körkortsåldern. Snacka om propaganda ! Men vad faaan hände egentligen ?! Vad hände med det fruktansvärda som drabbade vår natur, våra djur och vår luft ? Om vi var så medvetna om detta redan DÅ, borde vi ju för fan inte ha några problem idag ? 45 år senare ?

Morsning och godbye !

Presentation

Hej jag heter Anna och är en kvinna på 50 år. Bor i Stockholm men är född i underbara Norrland. Här på min blogg får ni läsa om saker jag stör mig på i samhället.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Skapa flashcards